– Barentshavet skiller seg ikke noe særlig ut fra resten av områdene på norsk sokkel.
Det sier Erling Kvadsheim, næringspolitisk direktør i bransjeorganisasjonen Norsk olje og gass.
– Handler om tro på fremtiden
Han viser til artiklene Teknisk Ukeblad har skrevet de siste ukene – blant annet artikkelen om analyseselskapet Econ Oil & Gas, som har pekt på at utbygginger i Barentshavet vil være om lag 30 prosent dyrere enn i Nordsjøen.
– Vi kan bruke Goliat som eksempel: Dersom dette var et felt som skulle bygges ut i et område med etablert infrastruktur i Nordsjøen, så ville det nok kostet minst 30 prosent mindre enn det koster å bygge ut i Barentshavet, sa administrerende direktør Ole Njærheim i analyseselskapet Econ Oil & Gas til Teknisk Ukeblad tidligere denne uken.
Kvadsheim i Norsk olje og gass sier at han i artikkelen savnet enkelte nyanser.
– Det er selvfølgelig riktig at det vil være dyrere i Barentshavet. Men vår reaksjon på dette er at det handler om å ha tro på fremtiden, sier Kvadsheim.
– På norsk sokkel, som alle andre steder, vil det være høyere kostnader knyttet til nye områder. Da er det viktig å ha et større perspektiv, og tenke helhetlig for hele sokkelen, utdyper han.
Les også: – Ingen problemer med kulde og is i Barentshavet
Som Norskehavet og Nordsjøen
Han mener at Barentshavet nå nærmer seg den fasen som Norskehavet var i for en liten tid tilbake, og igjen den fasen Nordsjøen var i for enda lenger siden.
– Uten nok servicetilbud og infrastruktur var kostnadene høyere også i disse områdene. Vi mener det er viktig å tenke på Barentshavet på samme måten. Vi står på terskelen til en ny periode i Barentshavet, sier han.
– Vi står foran en annen fremtid. Det er gjort mange nye funn, og mange av dem kan realiseres. Deriblant Johan Castberg. I tillegg jobbes det med gasseksport, enten gjennom en rørledning eller en ny fase på Melkøya, legger han til.
Kvadsheim mener at det ellers er lite som skiller Barentshavet fra Nordsjøen og Norskehavet, og dermed vil det være få teknologiske barrierer.
– Det som er forskjellene er at det er lenger mot nord, det er lenger unna markedene, og det er litt større avstander enn hva vi er vant med. De teknologiske utfordringene er håndterbare, og skiller seg ikke særlig ut fra resten av norsk sokkel, sier han.
– Avstand blir en utfordring
Han understreker særlig at industrien er opptatt av dette med de større avstandene i nord.
– Isning har den norske handels- og fiskeflåten forholdt seg til i mange år. Værforholdene har industrien forholdt seg til i 30 år. Men når det begynner å komme flere felt i operasjon lenger mot nord, kommer nok avstanden til land til å være en utfordring, sier han.
– Men det er ulike alternativer knyttet til dette. For eksempel er det mulighet å ha samarbeid mellom felter og installasjoner, eller at man har enkelte installasjoner som har spesielle ansvarsområder. I tillegg så har man jo områder som heter Svalbard og Bjørnøya, sier han.
Les også:
Så mye olje og gass er det igjen på norsk sokkel
– Dette er datoen for Goliat-overlevering
Dette er de største utfordringene med oljeutvinning i Barentshavet