Olje- og energidepartementet (OED) har for første gang invitert industrien til å nominere områder for lagring av CO2. Oljedirektoratet (OD) mener det kan være et nytt forretningsben å stå på for selskapene.
Prosjektleder og geolog i OD, Eva Halland, mener det er en rekke selskaper som ser på muligheten til å spesialisere seg innen lagring av CO2.
– I første omgang er det ikke så mye inntekter å hente. Men på sikt, dersom flere av fangstanleggene realiseres, vil dette kunne bli et forretningsområde. I dag er dette styrt av CO2 kvotepris og internasjonale, samt nasjonale reguleringer, sier Halland til Teknisk Ukeblad.
Aktuelt for Statoil
Pengene ligger i å operere CO2-lagre og tilby tjenester innenfor området.
Rådgiver innen CO2-lagring i Statoil, Tore Andreas Torp, sier lagring av CO2 er en høyst aktuell forretningsmulighet for Statoil.
– Lagring av CO2 er veldig parallelt med oppstrømsvirksomheten innen olje og gass. Jeg er enig i at det kan være et ekstra forretningsbein å stå på. Det har Statoils ledelse sagt for flere år siden, og det har blitt oppfattet av stålverk og kraftselskaper i Europa, sier Torp.
Les også: Tyskland forbyr CCS
Mangler kompetanse
Statoil har allerede blitt kontaktet av kraftselskaper, som ønsker en partner som kjenner rørtransport og undergrunnen for å kunne lagre CO2.
– Særlig kraftverk og stålverk har mangel på geologikompetanse, og disse er høyst aktuelle å jobbe opp imot, sier Torp.
Han mener at det rent teknisk er mange likheter mellom lagring av CO2 og produksjon av olje og gass.
Ikke samme avkastning
– Det vil selvsagt aldri bli samme avkastning som ved oppstrømsvirksomhet, det blir mer som en annen tjeneste man tilbyr. Det er jo slik at de som slipper ut CO2-en eier problemet, og må forhandle med selskaper som kan ta vare på CO2-utslippene eller selv skaffe seg kompetanse og oversikt over lagringssteder. Jeg vet at for eksempel Vattenfall har klare planer om å lagre selv, sier Torp.
Norge har stor tilstedeværelse av smelteverk langs hele den norske kysten. Disse tror Torp kan være høyst aktuelle for lagring av CO2.
– Problemet er at disse industriene er i hard internasjonal konkurranse. Det er ikke lett for myndighetene å pålegge dem reduksjon av utslipp eller avgifter, siden de da bare flytter til en annen del av verden. Men det er en begrunnet uttalelse at det blir billigere å fange CO2 fra denne industrien enn fra kraftverk. CO2-utslipp fra stålverk er langt mer konsentrert enn fra kraftverk. Dermed blir fjerningsprosessen langt billigere og enklere enn i et kraftverk, sier Torp.
Les også: Her skal de avsløre CO2-lekkasje
Frigg har potensial
Total Norge er medlem av ODs CO2-lagringsforum, og har for tiden pågående et studium rundt potensialet for lagring av CO2.
– Vi ser på områder som kan være aktuelle for nominering, sier pressetalsmann Leif Harald Halvorsen i Total.
Total er blant annet operatør for det nedstengte Frigg-feltet, og OED har uttrykt at det vil være fornuftig å lagre CO2 i reservoar som ikke lenger er i produksjon.
Halvorsen understreker likevel at Total først og fremst har fokus på kjerneområdet som er produksjon av olje og gass.
Ingen lagre offshore
I dag finnes det prosjekter for lagring av CO2 på land, men ingen offshoreprosjekter i stor skala.
– Innenfor CO2-regimet har vi valgt å følge det systemet som vi har for petroleumsvirksomhet. All lagring i dette prosjektet vil foregå offshore, og det er mange like prosesser for CO2-lagring som det er for petroleumsvirksomhet. Ingen andre kjenner disse prosessene som industrien gjør selv. Derfor har vi invitert dem til å selv peke ut aktuelle områder, sier Halland i OD.
Invitasjonen til å nominere områder er sendt til samtlige operatører på norsk sokkel. De aktuelle områdene vil være i Nordsjøen eller Norskehavet i områder som er åpnet for petroleumsvirksomhet. Områdene må heller ikke komme i konflikt med petroleumsvirksomheten.
Mongstad først
– I første omgang er formålet å finne lagringsplasser for CO2-en fra Mongstad. På sikt vil også de aktuelle lagringsområdene brukes for lagring av CO2 fra andre kilder i kombinasjon med CO2 fra Mongstad, sier Halland.
Også OED sier de ønsker økt industriell virksomhet innenfor CO2-lagring.
– Som omtalt i Stortingsmelding 9 er det et mål at arbeidet med transport og lagring av CO2 fra Mongstad skal bidra til økt kunnskap og generell innsikt om sikker lagring av CO2. Det er også et mål at arbeidet skal bidra til økt industriell virksomhet og erfaringsoppbygging innenfor transport og lagring av CO2, skriver OED på sin nettside.
Atlas over Nordsjøen
OD har over lengre tid jobbet med å kartlegge og finne lagringsplasser for CO2 på norsk sokkel. Det jobbes også med å ferdigstille et atlas for den norske delen av Nordsjøen. Atlaset vil være tilgjengelig for alle som arbeider med å finne sikre lagringsplasser for CO2.
– Det er viktig med kompetanse som operatør på sokkelen. Vi har god erfaring fra lagring av CO2 fra både Sleipner og Snøhvit. Det er også en god kompetanse innen forskningsmiljøene i Norge, sier Halland.
Les også: Slakter Statoils CO2-regnestykker