IT

Oljebransjens system for info-utveksling skal fornyes

– Noen brukere opplever at den er gammeldags og litt treg.

Kommunikasjonskanal nummer én mellom partnere på norsk sokkel, License 2 share, må moderniseres for å bli mer brukervennlig etter at en rapport avdekket en tung og uoversiktlig løsning.
Kommunikasjonskanal nummer én mellom partnere på norsk sokkel, License 2 share, må moderniseres for å bli mer brukervennlig etter at en rapport avdekket en tung og uoversiktlig løsning. Bilde: Øyvind Hagen/StatoilHydro
4. mars 2014 - 13:48

Det kanadiske it-selskapet CGI setter inn åtte hoder på å friske opp brukervennligheten på det kanskje viktigste verktøyet for utveksling av informasjon på norsk sokkel. Og det er på tide.

– License 2 share er blitt en rimelig tung løsning, og du skal være en rutinert bruker for å navigere, medgir administrerende direktør Ove Ryland hos Epim (Exploration and production information management association).

Dette er en non profit-organisasjon eid av operatørene på norsk sokkel og som sørger for it-løsninger som gir informasjonsflyt mellom myndigheter og rettighetshavere i området.

Deling er vrient

Alle som har aktivitet med utvinning av olje og gass på norsk kontinentalsokkel bruker License 2 share (L2S) som en standardløsning for utveksling av informasjon. Når en operatør starter opp på et felt, skjer det i samarbeid - et såkalt joint venture - med en rekke andre selskaper.

Det skaper behov for utveksling og deling av data.

Alle har de ulike it-løsninger som ikke uten videre snakker sammen. Her kommer L2S inn som en felles plattform og formidler kontrakter, rapporter og andre dokumenter mellom partene.

Epim startet med "license web" i regi av Tieto i 2002, mens Logica sikret seg kontrakt om videreutvikling i 2009.

Det munnet ut i L2S, som også har rimelig høy prioritet hos CGI, som "slukte" Logica i fjor.

I dag er det rundt 7500 brukere på norsk sokkel.

Les også: Så mye olje og gass er det igjen på norsk sokkel

– Enklere løsning, takk

Også L2S-sjefen i Norge er ærlig om behovet for modernisering.

– Noen brukere opplever at den er gammeldags og litt treg. Tiden er moden for en oppdatering i forhold til moderne brukergrensesnitt og bedre responstid, sier Svein Atle Hagaseth til Teknisk Ukeblad. Han leder CGIs L2S-løsning i Norge.

I hovedsak handler det om at arbeidsflaten har for mye informasjon, slik at det blir vrient å finne frem til det som gjelder den enkelte bruker.

Situasjonen kom til syne i blant annet en såkalt "usability report" blant brukerne.

Her kom det klar beskjed om at de ønsket seg færre menyer og enklere tilgang til en del informasjon.

Nå har Epim valgt å benytte seg av en opsjon på å utvide avtalen med CGI til 2017. Samtidig er det signert kontrakt om å modernisere arbeidsflaten.

Den utvidede driftsavtalen beløper seg til 37 millioner kroner. Da er den totale kontraktsverdien siden 2009 oppe i 74 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Sagt opp ulovlig i verneperioden
Sagt opp ulovlig i verneperioden

Nyutviklingen har en kostnad på ni millioner kroner.

– Spesielt den nye generasjonen medarbeidere er vant til mer brukervennlige løsninger enn det L2S har å by på nå, sier Ove Ryland hos Epim.

Les også: Fyrte opp Rev for å sende Varg-gass til utlandet

L2S-sjef Svein Atle Hagaseth hos CGI må vokte seg for å gjøre løsningen så forenklet at erfarne brukere ikke kjenner seg igjen og mister arbeidsflyten.
L2S-sjef Svein Atle Hagaseth hos CGI må vokte seg for å gjøre løsningen så forenklet at erfarne brukere ikke kjenner seg igjen og mister arbeidsflyten.

For enkelt er farlig

CGI går løs på jobben med et eget team i Stavanger, der Epim holder hus.

– I tillegg drar vi veksler på CGIs kompetanse på Open text i Storbritannia, sier Hagaseth.

Dette er kanadisk programvare for håndtering av store informasjonsmengder. Det er selve "motoren" i løsningen.

Nå er målet å lage en mer intuitiv løsning som er enklere å forstå. Rett og slett mer brukervennlig.

– Men vi kan ikke endre på for mye. Da risikerer vi at et stort antall av dagens brukere mister arbeidsflyten og dermed produktiviteten, sier Hagaseth.

Arbeidet skal være klart innen september, og en stabil løsning i gang innen november.

Les også:

Her zoomer de seg ovenfra og ned i Peon-feltet

Krise for digital kompetanse i Europa

Skrur ventilene 100 ganger raskere med norsk teknologi

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.