OLJE OG GASS

Oljeleting inspirert av Xbox

SPILL: Teknologisjef Rob Berendsen (t.v.) og skandinaviasjef Curt Terje Espedal hos Landmark satser på at brukernes videospillerfaringer skal gjøre det lettere å ta i bruk det nye integrasjonsverktøyet for olje- og gassleting.
SPILL: Teknologisjef Rob Berendsen (t.v.) og skandinaviasjef Curt Terje Espedal hos Landmark satser på at brukernes videospillerfaringer skal gjøre det lettere å ta i bruk det nye integrasjonsverktøyet for olje- og gassleting. Bilde: Espen Zachariassen
Espen Zachariassen
20. aug. 2010 - 10:16

Letingen etter fossile energiressurser er kostbar og tidkrevende. Kjernen i arbeidet er tolkningen av seismikkdata. De gir en antydning av hvordan havbunnen er bygget opp, med forkastninger, lag av sandstein og leire.

– Bransjen sitter på store mengder slike data, men de er ustrukturerte. Og tolkningsarbeidet er lite effektivt fordi geologer, geofysikere og reservoaringeniører jobber i hver sin silo, sier områdesjef Curt Terje Espedal hos Halliburton-selskapet Landmark. Konsernet er spesialist på å finne kilder og rasjonalisere utvinningen av restforekomster.

For fem år siden gikk selskapets utviklere ved hovedkvarteret i Houston i gang med å klekke ut en løsning på denne utfordringen.

– Poenget var å få til et samarbeid mellom fagdisiplinene. Med løsningen Decisionspace Desktop har vi laget en arbeidsflyt for en raskere prosess, forklarer Espedal.

Rob Berendsen, teknologisjef, Landmark Skandinavia.
BANKEN: Her i Petrobanken hos Halliburton ligger store mengder grunndata som Decsionspace Desktop fra Landmark og teknoloigisjef Rob Berendsen gjør helt ny bruk av. Espen Zachariassen

Guttunge

Teknisk Ukeblad treffer ham og kollega Rob Berendsen ved Halliburtons norske hovedkvarter i Tananger utenfor Stavanger. Nederlandske Berendsen er teknologisjef og ivrig som en guttunge kort tid før det nye verktøyet skal ut på markedet. Lanseringen tidligere denne måneden.

– Her ser du hvordan ekspertene kan arbeide i en jevn flyt, illustrerer han og demonstrerer desktop-løsningen på en skjerm på størrelse med fem-seks flat-tv-er.

– Når én faggruppe har gjort sin del av tolkningsjobben, etterlater de seg en grafisk modell som neste faggruppe kan gå løs på. Målet er en tredimensjonal modell som angir de mest sannsynlige områdene for funn, forklarer han.

Tradisjonell arbeidsmetode er å starte opp ulike programmer for å utføre en oppgave.

– Her starter vi i stedet en oppgave som skal løses, og nødvendige programmer starter opp under overflaten uten at brukerne trenger å kjenne til de tekniske detaljene, sier Berendsen.

I praksis handler det om en helt ny kode som er kompatibel med Oracle og Java. Brukerne har ikke behov for selv å importere eller integrere informasjon fra en plattform til en annen. Det gjøres under panseret. Vi snakker med andre ord om integrerte operasjoner i letefasen.



Y-generasjonen

Brukervennligheten i videospill har vært inspirasjonskilden til løsningen.

– Her skal y-generasjonen kunne ta i bruk redskapene uten å måtte gå gjennom omfattende brukerveiledninger, sier Espedal.

Y-generasjonen er en betegnelse på de såkalt ”digitalt innfødte”. Det vil si de som er såpass unge at de har vokst opp med internett og dataspill med akseptabel grafikkvalitet. Er du av den mer modne generasjon som husker de første løsningene med oppringt nettforbindelse, er du en ”digital innvandrer”.

Espedal har selv testet strategien på sin 23 år gamle sønn.

– Hvis han hadde vært nødt til å studere manualen i detalj, hadde han bare forkastet løsningen. Dermed har vi kommet frem til et redskap som brukerne forholdsvis kjapt kan begynne å bruke, sier områdesjefen.

MODELL: Resultatet av systematisk arbeidsflyt mellom ulike fageksperter er 3D-modeller som gjør det enklere å beslutte hvor man skal lete etter olje- og gassforekomster.

Systemkræsj

Testingen har vært mer omfattende enn hjemme hos ham.

– Vi har prøvd ut funksjonene i ekte produksjonsmiljøer i bransjen mens utviklingsarbeidet pågikk. Bare på den måten kunne vi avdekke hva som ikke virker og hva vi virkelig har fått til, sier Espedal.

– Og hva slags aha-opplevelser fikk dere?

– For eksempel at folk er vant til å avslutte et program ved å klikke på krysset oppe i høyre hjørne. Det førte til at systemet kræsjet. Derfor måtte løsningen endres til å ta hensyn til y-generasjonens behov for lett anvendelige arbeidsmetoder, medgir Berendsen.

Løsningen krevde at Decisionspace Desktop måtte avsluttes på omstendelig vis, ved å klikke i Filmenyen og velge Exit.

– Dette måtte vi endre på for at løsningen skulle bli så funksjonell som mulig, sier teknologisjefen.

Desktop-løsningen krever litt mer kraft enn du finner i en gjennomsnitts pc. En ordinær prosessor med en romslig harddisk går greit, men grafikkortet må være i ekstremklassen blant hyllevarene.

– Og det fungerer med 8 gigabyte internminne, men det glir litt lettere med 16 GB, sier Berendsen.



Realtime

Når en endelig 3D-modell er klar, skal det være et detaljert verktøy for å peke ut de mest aktuelle områdene for leteboring.

Men den kan hele tiden endres underveis.

– Vi kan ha antatt en oljerik sandsteinslomme under et leirelag. Men forholdene kan vise seg å se annerledes ut i virkeligheten. Det kan vi oppdage ved at sensorer montert på oversiden av borekronen sender sanntidsdata opp til plattform eller skip og videre til land. Da kan du endre de nye opplysningene om faktiske bunnforhold, som raskt genereres i den opprinnelige 3D-modellen, forklarer teknologisjefen.

Landmark har investert store summer i å utvikle desktop-løsningen. Eksakt sum røpes ikke, men de handler om millioner av dollar.

– Hvilken effekt kan dere påvise med dette verktøyet?

– Vi har samarbeidet med bransjeaktører som faktisk ser at effektiviteten har økt med opp til 30 prosent. Da handler det om forkortet tid og forbedret metode for å finne forekomstene, og da handler det fort om store penger som er spart inn, sier Curt Terje Espedal.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.