Som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet, går flere norske utbyggingsprosjekter med enorme overskridelser. De fire prosjektene Valhall, Skarv, Yme og Goliat sprekker med til sammen 40 milliarder kroner.
Oljeselskapet Lundin er også i gang med flere utbygginger på sokkelen. Prosjektdirektør i Lundin Bjørn Sund mener oljeselskapene må stå til ansvar for de enorme overskridelsene.
Les også: Skarv-sprekk på 10 milliarder
Inngår avtaler med myndighetene
– Når en operatør inngår en avtale med myndighetene i form av en plan for utbygging og drift, må operatøren holde det en har sagt. En må forlange at operatøren gjør en bedre planleggingsjobb og har reelle planer, og ikke drømmeplaner som fører til overskridelser, sier prosjektdirektør Bjørn Sund i Lundin til Teknisk Ukeblad.
Det italienske oljeselskapet Eni har også hatt problemer med sitt Goliat-prosjekt. Selskapet hevder at kostnadsestimatene som ble brukt i plan for utbygging og drift (PUD) var optimistiske.
Les også: Dette har gått galt med Goliat
– BP sliter mest
– Noen av selskapene som har størst overskridelser er blant de mindre. Opplever dere stort press fra myndighetene på dette?
– Ser du bort i fra Yme og Talisman, er det BP som har størst problemer med Valhall og Skarv. Det er et erfarent selskap, men de sliter mye i sine prosjekter, sier Sund.
Leder: Få kontroll på kostnadene!
– Gjør ikke jobben sin
– BP advarer mot et opphetet marked, og at andre vil oppleve samme problemene i sine prosjekt.
– Det er operatøren som ikke gjør jobben sin. Markedet må adresseres slik det er i dag. Leveringstiden har gått opp, kostnaden har gått opp og det er mangel på ingeniører. Å få prosjektet riktig er en stor utfordring, sier Sund.
Griper ikke inn
Så langt har ikke myndighetene ønsket å gripe inn i overskridelsene. Olje- og energiminister Ola Borten Moe sier til Teknisk Ukeblad at en PUD er forpliktende overfor myndighetene.
– Tallene som leveres må være realistiske og ikke optimistiske, sier Moe.
Les også: – Skylden ligger i Asia
Men ikke hjelpesløse
Men han vil ikke gjøre noen konkrete tiltak for å få kontroll på de massive overskridelsene.
– Det er viktig å plassere ansvaret på riktig plass. En operatør har ansvar for å levere etter planen som de har gitt oss, sier Moe.
Dette betyr ikke at myndighetene er hjelpeløse overfor selskaper som ikke leverer i henhold til plan. I fremtidige tildelingsrunder kan selskapene med den verste «track-recorden» få problemer i konkurranse med de som gjør jobben riktig.
Les også:
– Alvorlige kostnadsoverskridelser på Yme