I løpet av 2015 skal alle de viktigste fartsårene i Norge være utbygget med hurtigladere for elbiler.
Det er det ambisiøse målet til Ishavskraft. Visjonen kaller de «Ishavsveien».
Første etappe, mellom Oslo og Svinesund, ble ferdigstilt med åpningen av verdens mest avanserte ladestasjon i Vestby i september.
– De som kjøper en elbil skal ikke behøve bekymre seg for rekkevidde. Da trenger vi et nasjonalt hurtigladernett, sier direktør Bjarne Sætrum i Ishavskraft.
Komplett sortiment
Den nye ladestasjonen i Vestby er unik fordi den er tilrettelagt både for dagens dominerende hurtigladeprotokoll Chademo (brukes av Nissan Leaf og PSA-trillingene) og den nye tysk-amerikanske AC/DC-komboladeren som kalles «Combined Charging System» og takler inntil 90 kW ladeeffekt.
I Vestby er det installert tre 50 kW likestrøm Chademo-punkter, en AC 43 kW, en prototyp på den nye komboladeren, som også har et 62,5 kW chademouttak, samt to Mennekes 22 kW type to-uttak. Det skal også komme uttak for såkalt normal-lading på samme sted.
Etter det TU kjenner til, har hele ladestasjonen inkludert ny trafo kostet nærmere 1,8 millioner kroner. Det er den første ladestasjonen som støttes med Transnovas maksbeløp på 400 000 kroner.
Kapasiteten i Vestby reduserer også risikoen for at det køer seg ved «pumpa» i en fase før toveiskommunikasjonen mellom biler og ladestasjoner blir så god at man på vei til stasjonen vet når man kan forvente å fylle opp.
Les også:
Gratis superlading for Tesla-eiere
Binde sammen klynger
Ishavskraft er nå blant landets største kraftleverandører og ønsker å ta en koordinerende rolle i utbyggingen av elbilinfrastruktur.
– Vi må sørge for at de forskjellige klyngene av ladestasjoner bindes sammen. Da handler det også om å sette opp ladepunkter der det i utgangspunktet ikke er lønnsomt. Til dette trengs det bidrag fra det offentlige, sier Sætrum.
Rune Haaland, sjef for den ideelle organisasjonen Electric Vehicle Union (EVU), er enig og mener regjeringen nå må skru opp nivået fra de rundt tre millioner kronene som er brukt på ladestasjonstøtte i året fram til nå.
– Det politikerne setter av i statsbudsjettet avgjør om vi skal fortsette å selge 3,6 prosent elbiler eller om andelen kan økes til ti prosent. Et statlig bidrag på 700–1 000 millioner kroner til å dekke utbygging og et driftstilskudd til operatørene i en oppstartfase vil være tilstrekkelig for å nå 2020-målet. Det er beskjeden sum fordelt på sju år når vi snakker om infrastruktur. Ingen kan tjene penger på å selge strøm til elbiler før det er 50–70 000 av dem på norske veier, sier Haaland.
Mangel på kvalitetsstrøm
Han nevner samtidig at land som ikke er kjent for å ha samme størrelsen på lommeboka som Norge, nemlig Estland og Irland, nå er i ferd med å få et sammenhengende nett av hurtigladestasjoner.
– Norske politikere er best i verden på elbilpolitikk, så det er ingen grunn til å syte over noe som helst. Vi har all grunn til å tro at regjering og storting er fullt kapable til å fortsette lederrollen, påpeker Haaland.
På en elbilkonferanse i regi av Nissan på Veiby gård i Østfold, beklaget Transnova at enkelte ladestasjonsutbygginger går tregt.
Det siste prosjektet som fikk støtte for halvannet år siden ble nettopp ferdigstilt.
Det som også kan bremse utbyggingen av hurtigladere er selve kraftleveransen, tilgangen på 400 V TN-nett. Distribusjonsnettet i Norge generelt er basert på IT-nett (230 VAC).
Les også:
Handler 15 elektriske biler til én million per stykk
Gunstige vilkår
Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell deltok på Vestby-åpningen i sitt eget nabolag:
– Vi har nå frosset elbilenes gunstige rammevilkår til 2017, eller til det er 50 000 av dem. Det trengs for å nå målet om et gjennomsnittlig utslipp fra nybilene på 85 gram CO2 per kilometer i 2020. Utfordringen nå er å etablere en infrastruktur til å håndtere denne massen. Og det trengs ladere langs hovedfartsårene for å gjøre dette, sa Solhjell.
Det er også Oslo kommunes tilnærming til deltakelsen i Ishavsveien: Én ting er nok ladekapasitet inne i byen. Men skal elbilene brukes regionalt, behøves det lading også på vei inn eller ut av sentrum.
Hurtigladerens betydning
Etter at Ishavskraft satte opp den første hurtigladeren på Rygge (nå på begge sider av E6), viste tellinger at elbiltrafikken økte fra én til 20 elbiler om dagen.
I Japan har de erfaring med hvor mye elbilbruken øker når det blir overdekning, altså at det er mulig å hoppe over et par ladestasjoner på vei fra A til B.
Av en testflåte kjørte 19 prosent av elbilene den 350 kilometer lange motorveistrekningen mellom Tokyo og Nagoya, da det fantes to hurtigladere der.
Etter at antallet økte til sju hurtigladestasjoner, økte andelen til 46 prosent, fortalte Chademo-styremedlem Kenichiro Wada på Veiby-konferansen.
Hvor neste strekning av Ishavsveien kommer, får vi ikke vite.
– Vi avventer evaluering av den første korridoren før vi bestemmer oss. Men vi har kartlagt det meste av Norge og har gjort oss noen tanker, sier Sætrum.
Les også:
Utviklet alternativ til diesel - fikk kjemperegning
Annenhver varebil kan kjøre elektrisk
– Elbil mindre miljøvennlig enn diesel