Prisene på den ladbare hybriden Opel Ampera er nå offentliggjort.
Når den kommer på det norske markedet i løpet av fjerde kvartal, kan den bli solgt for 285 000 kroner.
Krever elbilklassifisering
Det fordrer imidlertid at Ampera blir kategorisert som elbil. Det vil si at den blir fritatt engangsavgift og moms.
Dersom bilen avgiftslegges som en Prius eller hvilken som helst annen bil med forbrenningsmotor, blir prisen 389 000 kroner i Norge, opplyser Opel til Teknisk Ukeblad.
Det betyr at kjøpere av bilen må betale engangsavgift som består av effekt-, vekt- og CO2-element, men får et lite vektfradrag og slipper avgifter for elmotoren.
Opels argument for å klassifiseres som elbil, er at dette er en seriehybrid som kun har en elektrisk drivlinje. I motsetning til for eksempel parallell/serie-hybriden Toyota Prius.
– Vi mener at vår Ampera uten tvil skal avgiftsbelegges som en elbil da den utelukkende drives av elektrisitet. Det er den første personbilen i Europa med utvidet rekkevidde, sier administrerende direktør Peter Nikell i Opel Norge.
Dog skal det nevnes at Ampera opererer med tre kjøremodi. I to-motorsmodus, som oppstår på flate veier i høyere hastigheter der det ikke krever mye effekt, vil forbrenningsmotoren via generatoren kobles rett til et planetgir og drivhjulene. Altså omtrent som en parallellhybrid.
- Det handler om effektivitet. Her henter vi 10-15 prosent effektivitet, understreker Pamela Fletcher, som er sjefingeniør for Chevrolets plug-in- og voltecsystremer, i et foredrag som ligger hos Plugincars .
Les også:
8 fabrikker skal få Volt på veien
Rekkeviddeforlenger
Opel Ampera, og GM-søsteren Chevy Volt, har en 111 kW elmotorbetyr som forsynes med strøm fra et litiumionebatteri med 16 kWh kapasitet.
Batteriet kan naturligvis lades på forhånd og holder til cirka 60 kilometers rekkevidde med batteridrift. Batteriet kan også forsynes med mer energi fra aggregatet. Det er en 1,4-liters bensinmotor med 53 kW effekt.
– Skal vi få norske bileiere over på elbilmarkedet, er Ampera med sin rekkeviddeforlenger den første elbilen som tilfredsstiller kriteriene vi har til en vanlig familiebil, sier Nikell.
General Motors har konsekvent benyttet begrepet «Elbil med rekkeviddeforlenger» (E-REV) for å beskrive Volt/Ampera, trolig for å skille den fra mange av dagens parallellhybrider.
Og her til lands kan altså semantikken til syvende og sist definere prisen.
Les også: – Dette er ingen hybrid
I dialog
– Vi er i løpende dialog med myndighetene om avgiftsspørsmålet, opplyser informasjonssjef Hélène A. Formo i Opel Norge.
Problematikken knyttet til avgiftslegging av ladbare hybrider, såkalte plug-in-hybrider, har vært mye omtalt her på tu.no:
Trenger hjelp til å selge framtidas bil
Toyota: To mil er nok el-rekkevidde
Vil foreslå billigere plug-in-hybrider
Kinesisk plug-in hybrid først på markedet