For en tid tilbake fikk det tyske bilbladet Auto Motor und Sport gjennomført en test på den eneste bilmodellen fra VW som på det tidspunktet var blitt oppgradert med ny programvare etter dieseljukset.
Det var to mindre pickup-er av typen Amarok, som var solgt med en av juksemotorene.
Oppgradert?
Tidsskriftet spør om dette er en programvareoppgrading av typen vi vanligvis tenker på i telefoner og PC-er. Slike er jo ment å forbedre og gi ny etterlengtet funksjonalitet.
Målingene til Auto Motor und Sport tyder på det motsatte. En «oppgradert» motor får høyere drivstofforbruk i de to like bilene de testet.
I den ene økte forbruket med 0,5 liter per 10 mil, i den andre 0,7 liter per 10 mil.
På den annen side fikk den ene bilen tre hestekrefter til og havnet på 169 når den ble kjørt på rullende landevei, men den andre ble liggende på 165 hester.
– I den grad forbruket endrer seg med den nye programvaren går det neppe ned. Og det tyder jo testingen på. Når man gjør tiltak for å redusere NOx-utslipp så påvirker det forbruket negativt, sier sivilingeniør og konsulent i motor- og brennstoffteknologi, Knut Skårdalsmo.
Ikke overrasket
– Jeg er ikke overrasket over disse målingene. VW har gjort de endringene de måtte gjøre i programvaren når de skulle begrense NOx-utslippet som blir målt i en NEDC-syklus. Det har de nok gjort ved å endre innsprøytningstidspunktet i motoren og trykkforløpet i dieselpumpen.
– Spesielt trykket på dellast er nok økt. I tillegg vil jeg tro de har økt mengden eksos som blir resirkulert. Det har de gjort for å redusere NOx-produksjonen når bilen kjøres under betingelsene som beskrives av NEDC-syklusen, sier Skårdalsmo.
Under ulike betingelser
Testen som Auto Motor und Sport er en test før og etter programvareendringen i en blandet kjøresyklus i by, på landevei og på motorvei.
– Det er en testprosedyre som stemmer mye mer med virkeligheten enn den NEDC foreskriver og som den har fått massiv kritikk for. Det er jo slike forhold folk opplever, men slik testing kan også medføre større usikkerhet enn de betingelser vi finner i laboratorier. Det at de har kjørt to like biler og brukt avansert måleutstyr har nok redusert usikkerheten mye, sier Skårdalsmo.
- Les også: Nå blir det igjen bilproduksjon i Norge
Hva med de andre bilene?
VW skal utstyre en mengde bilder med ny programvare, men om resultatet blir det samme som med Amarok er usikkert.
Dette er en stor tung bil med stort frontareal. Når mindre biler som Golf skal oppgraderes kan resultatet bli bedre.
– Men det blir spekulasjoner. De kan få hjelp av den såkalte strømningsretteren, som er noe så enkelt som et forlengerrør i luftinntaket til motoren. Det gjør det lettere å få en mer presis måling av luftstrømmen og da er det enklere å tilpasse brennstoffmengden. De store motorene på 2 liter har allerede en slik, sier han.
Skårdalsmo tar det for gitt at den nye programvaren gjør at bilene klarer NEDC-testens krav til NOx-utslipp.
– Men det betyr ikke at motorene blir så mye bedre av det. Utenfor det relativt snevre området som testes er det fritt frem. Jeg tror ikke hverken VW eller andre bilprodusenter er så bekymret for utslippene i de driftsområdene (belastning/turtall) det ikke settes krav til. VW har jo sagt at dette ikke skal gå ut over maks effekt og dreiemoment, og det er jo lett å få til. Dette er verdier som måles langt utenfor testsyklusen til NEDC, og her setter ikke NOx-utslippet noen begrensinger.
Dieselmotorer er skitnere enn folk tror, sier Skårdalsmo.
– Skal de blir rene må man rense eksosen slik den renses på tunge kjøretøyer. Og det koster, sier motoreksperten, og legger til at den kanossagangen VW nå må gjennomføre neppe vil gjøre motorene deres dårligere enn andres. Den vil snarere bringe dem ned til det nivået de andre ligger på, som har klart kravene uten å jukse.