Det ser ennå ikke ut til å være så mange elsykler å se på norske veier. Det er ikke lett å vise til denne påstanden med tall, for det finnes per dags dato ingen offisiell oversikt over elsykkelsalget.
Det i seg selv kan være en indikasjon på at salget ikke har tatt av i vårt trossige land med mange oppoverbakker såvel som nedoverbakker.
Men daglig leder i Evo Konsept, Jo Espen Bjerk har opplevd en solid økning i salg og etterspørsel for hvert år.
– Vi har sett en dobling hos oss fra 2012 til 2013, og har igjen doblet forhåndsbestillingene for i år, sier Bjerk.
Han sier at de venter en betydelig økning også i år.
Les også: Denne lille kofferten gjør sykkelen din elektrisk
Sånn cirka
Et volumanslag som Norsk Elbilforening har foretatt, utifra det de selv betegner som mer eller mindre kvalifisert gjetning, så lå salget på et sted mellom 3000 til 3500 elsykler på landsbasis i 2012.
– Det er ingen som har en eksakt oversikt over antall solgte elsykler i Norge. Det finnes ikke egne tollkoder, det finnes ikke en bransjeorganisasjon som har oversikt, så alle totaltall er estimater, sier Bjerk.
Bjerk peker på et annet anslag som gjøres for elsykler.
– Tidligere har man operert med at en andel på 1-1,5 prosent av totalsalget av sykler er elsykler. Det selges jevnt 350.000 til 400.000 sykler i Norge hvert år, og elsykkelsalget har tidligere vært antatt å utgjøre maksimalt 1,5 prosent av dette. Altså rundt 5000-6000 elsykler. Nærmere 10.000 elsykler bør være innen rekkevidde, sier han.
Bjerk tror at elsykkelsalget snart vil utgjøre ti prosent av det totale sykkelsalget.
Oslo Elsykkel er også et av flere selskap i Norge som leverer elsykler i Norge, og som opplever oppgang.
– Vi opplever at vi selger flere og flere sykler for hvert år. Dette må selvsagt sees i sammenheng med at vi også øker innsatsen hvert år. Etterspørselen etter elsykler er også sterkt voksende og vi registrerer til stadighet at det dukker nye merker og salgskanaler for elsykler i tillegg til økt interesse fra media, sier medeier og ekstrahjelp i Oslo Elsykkel, Trond Jørgensen.
Jørgensen er også markedssjef hos Energihuset, som igjen eier Oslo elsykkel.
– Kundene er våre beste ambassadører som gladelig lar kjente og ukjente prøvekjøre syklene deres, føyer Jørgensen til.
Les også: Seks av syv som mistet livet på elsykkel var over 80 år
Dyrt og billig
– Utvalget av svært enkle og billige elsykler øker. Ofte er de solgt hos større kjedevirksomheter. Fokuset er nettopp lav pris, med den konsekvens dette har for ytelse og kvalitet, sier Bjerk i Evo Konsept.
Men blant de to elsykkelselgerne vi snakket med, så er det en elsykkel-modell som ser ut til å være ekstra populær på det norske markedet. Og det er ikke av de rimeligste modellene.
– Modellen Emotion Neo Cross utgjorde i fjor 30 prosent av vårt totalsalg, sier Bjerk.
Dette er en modell i prisklassen over 20.000 kroner. Den samme modellen opplever også Oslo Elsykkel pågang på.
– Vi selger nøyaktig like mange Wisper 905 som Emotion Neo Cross, sier Jørgensen fra Oslo Elsykkel.
Det samme kan sies om Wisper 905 som med Neo Cross: Den ligger i 20.000 kroners-klassen.
– Prisnivået på europeiske og amerikanske høykvalitets-elsykler holder seg relativt uforandret. Her er produsentens fokus på stadig bedre ytelse og stadig bedre kvalitet. Dette er elsykler som primært selges hos faghandelen, det vil si etablerte sykkelforhandlere eller dedikerte elsykkelforhandlere, sier Bjerk.
Han mener at kundenes kunnskapsnivå øker for hvert år og at de dermed stiller større krav til kunnskapsnivået til forhandlerne.
– Dette gir faghandlene en fordel. Samtidig vil faghandelen alltid være villig til å la en nysgjerrig kunde få ta den avgjørende prøveturen, sier Bjerk.
Les også: Slik er Samsungs nye smartklokker
Sportskultur
Aslak Moe er daglig leder for Oslo Elsykkel og kan fortelle at de solgte omkring 200 elsykler i 2013. Han sier at han i likhet med undertegnede har registert at andelen elsykler er større lenger nede i Europa. På spørsmål om hvorfor elsyklene ennå ikke har tatt fullstendig av i Norge, har han en tredelt teori.
– For det første, så tror jeg det er et generelt etterslep. Vi ligger i utkanten og er litt seinere med trender. Det andre er at det bare er 20 prosent av oss som sykler hele året, mens det i Nederland er lettere å sykle hver dag, sier Moe.
Moe begrunner med at Nederland ikke har fullt så mye snø og is som i Norge.
– For det tredje, har Norge en stor sportssykkelkultur mens det i andre land er mer en transportorientert sykkelkultur, sier Moe.
Han utbroderer utsagnet med å betegne sykkelen i Norge som en fritidsartikkel, mens den i andre land kanskje er mer som en vaskemaskin eller støvsuger.
Den Sandefjord-baserte nettbutikken Komplett ønsker ikke å kommentere salgstallene på sine elsykler, men sier at vinteren på generelt grunnlag ikke er rette sesongen å selge elsykler på og at de har forventninger til salget når sommeren og våren kommer.
TEST: Withings Pulse: Denne måler alt du gjør
Henger etter
Bjerk gir oss en liste på fire punkter for å forklare hvorfor elsykkelsalget henger etter i Norge:
1. Kjennskap/kunnskap
– Det er fortsatt mange som ikke vet hva en elsykkel er eller hvordan den virker. Og det er fremdeles fordommer, sier Bjerk.
Han tror at økt kunnskap og mediainteresse vil føre til økt salgt.
– Som en av våre kunder så presist uttrykte det: «Alle vil ha en elsykkel, det vet bare ikke ennå», sier Bjerk.
2. Norsk sykkelkultur:
Her peker Bjerk på et av de samme punktene som Moe i Oslo Elsykkel kommer med.
– Sykkelkulturen i Norge er på mange vis ekstremt treningsorientert. Dette er nok med på å forstyrre forståelsen av sykkelen som et rent og effektivt transportmiddel. Elsykkelen vil gjeninnføre sykling som transport/sykkelen som transportmiddel, med en positiv helseeffekt, sier Bjerk.
3. Infrastruktur:
Tilretteleggingen for syklister i Norge er mindre enn i land som Danmark og Nederland. Bjerk sier at dårlig utbygd sykkeveinett og en evig kamp mot bilister i de store byene, hindrer mange i å sykle til jobb.
– Kombinasjonen av bedre sykkelveier og elsykkel, vil medføre at langt flere mennesker vil parkere bilen, og bruke elsykkel som sin daglige transport til og fra jobb, tror Bjerk.
4 Prisnivå:
– En god elsykkel av høy kvalitet koster fra cirka 20.000 kroner. En fjerning av mva på linje med elbiler ville bidra til økt salg, og dermed reduserte CO2-utslipp, mener Bjerk.
Les også:
TEST: Polar Loop: Aktivitetstrackeren for deg som trener mye