Den nyutviklede versjonen av tjenesteportalen Altinn skal etter planen startes opp i dag.
Og i morgen skal den være klar for nye og langt mer avanserte tjenester.
De første nyvinningene ventes imidlertid ikke før fra høsten av.
Forsinket
Opprinnelig skulle denne første versjon av Altinn II vært klar i vinter, men løsningen var ikke testet tilstrekkelig til at prosjektledelsen våget å starte opp.
Dermed ble det utsatt i et halvt år til trafikken med selvangivelsen og en momsrunde hadde gitt seg.
Les mer her: Flaggskipet har grunnstøtt
Prosjektstaben har jobbet i helgen med de siste detaljene, og den endelige beslutningen om å ta i bruk Altinn II fattes mandag formiddag.
Ny arkitektur
- Versjon 1 av Altinn II handler først og fremst om å få på plass en ny arkitektur og en ny tjenesteutviklingsløsning, som gjør at Altinn-etatene kan lage enda bedre skjema og tjenester i framtida. Skjema og tjenester fra den nye tjenesteutviklingsløsningen vil se og føles litt annerledes ut enn man er vant til med dagens utgave av Altinn, blant annet med dynaisk sidebredde, skriver prosjektledelsen i en pressemelding.
New look
"Min hovedside" har fått nytt utseende og nye kategorier i arbeidslista:
De nye kategoriene er:
- til behandling, dvs. alle skjema som er under arbeid og meldinger som ikke er lest
- til behandling av andre, dvs. alle skjema under arbeid du har rett til å lese, men som andre må behandle fordi du ikke har rettigheter til det
- mottatte meldinger, dvs. alle meldinger fra det offentlige
- sendt og arkivert, dvs. alle skjema som er sendt inn.
Filter
Avansert søk på ”Min hovedside” går ut på at man kan filtrere på hvem man rapporterer for, periode, skjema, etat, status og referansenummer.
Resultatet av søket kan eksporteres til en fil, slik at for eksempel revisorer og regnskapsførere kan følge opp diverse klienter i et regneark.