Både publikum og ledelsen i Oslo Vognselskap er glade i t-banen. Det eneste som bremser festen, er kapasiteten.
Det eksisterende nettet er det ikke mye å gjøre med på kort sikt, men nå strømmer det i hvert fall på med nye t-banesett.
Antallet vognsett øker med 32, fra 83 til 115. Hvert sett har tre vogner. Leveransene har allerede begynt, og skal være ferdige ved neste årsskifte.
1,4 milliarder koster ekstraanskaffelsen, som bringer hele vognparken opp i en verdi på 5,1 milliarder kroner. Det er historiens største materiellanskaffelse på skinner i Norge.
Les også: Slik kan trikken kjøre på T-banelinjene
Betydelig økning
Den store økningen av antallet t-banesett vil løse dagens mangel på vogner, men den vil ikke gjøre noe med den største flaskehalsen i Oslos t-banenett, tunnelen mellom Majorstua og Nationaltheatret.
– De nye vognene er et verdifullt bidrag til fortsatt vekst på t-banen. Nå håper vi at øvrige tiltak for å øke kapasiteten på t-banen i Oslo vil komme etter. Ikke minst vil Ruters arbeid for å få på plass en ny t-banetunnel være viktig, sier adm. dir. i Oslo Vognselskap, Erik Lund.
Les også: Disse tunnelene skal redde Oslo
– Det vil også være svært viktig at man gjennomfører den storstilte oppgraderingen av infrastrukturen som Kollektivtransportproduksjon AS (eier og vedlikeholder av skinnegangen i Oslo) for tiden planlegger, sier teknisk sjef i Oslo Vognselskap og prosjektleder for MX-prosjektet, siv. ing. Tor Hasselknippe.
For å utnytte all den nye vognkapasiteten vil det komme en ny rute på t-banen som ikke skal inn i den belastede tunnelen. Den såkalte Lørensvingen.
Ruten vil gå fra Vestli og svinge av ved Hasle og gå via en ny Løren stasjon mot Sinsen og kan ende opp på Majorstua. I tillegg vil t-banenettet være bygget ut til Kolsås om et par år, og det vil også kreve mer materiell.
Les også:
– Alt som går på skinner vil bruke mindre energi
Svært pålitelige
De såkalte MX-vognene fra Siemens har vist seg svært pålitelige.
Opprinnelig skulle de erstatte de eldste røde vognene, men før ski-VM ble det besluttet å sette dem inn på Frognerseterbanene også.
– Vi har særdeles god erfaring med MX-vognene. De kjøres 32 millioner vognkilometer i året og vi har bare mellom en og to såkalte stoppende feil i året. Det er et svært lavt tall på verdensbasis. Publikum opplever nok mere stopp enn dette, men det aller meste kommer fra signalsystemet og andre årsaker, sier Hasselknippe.
Les også:
Vil gjenta suksessen
Erfaringen med MX-prosjektet skal vi ta med oss inn i neste prosjekt når vi skal anskaffe nye trikker til Oslo.
– Vi var veldig bestemt på at vi skulle ha hyllevare, og at hovedleverandøren var ansvarlig for alle underleverandører. Vi hadde heller ikke noen overskridelser i prosjektet, hverken i tid eller penger. Målet er at de prinsippene og den kompetansen som kollektivselskapene i Oslo har opparbeidet, og som gjorde MX-anskaffelsen til en suksess, også skal bli brukt til å gjennomføre en vellykket trikkeanskaffelse, sier Lund.
Les også:
Derfor lammes togtrafikken av småfeil