Ruter i Oslo bobler av miljøiver. Men der i gården er det mye dieseldrift. Busser og båter slipper ut forurensning og klimagasser.
Det har de tenkt å gjøre noe med, og innen 2020 skal all kollektivtransport være fornybar.
Et skritt i denne retningen er at de såkalte øybåtene som trafikkerer alle de små øyene i indre Oslofjord skal bytte ut fossil diesel med den finske fornybare dieselen som Eco-1 distribuerer i Norge.
De har kjørt på den fornybare dieselen siden desember, som i tillegg til å redusere klimautslippene betydelig, har den gunstige bieffekten at motorene slipper ut dramatisk mye mindre lokal forurensing.
Spesielt utslipp av NOx og partikler er viktig nå i vinterkulda.
Ambisjoner
– Dette tiltaket er ambisiøst, men vi skal lykkes med å få all dieseldrevet kollektivtransport over på miljøvennlige alternativer i samarbeid med våre endringsorienterte operatører, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.
I den måneden båtene har brukt den nye dieselen, har Oslo-fergene ikke merket noen negative konsekvenser. Men de melder om at drivstofforbruket ser ut til å ha gått litt ned.
Eksempel til etterfølgelse
– Det grønne skiftet er ikke noe som kommer om mange år. Vi har teknologien som trengs i dag, sier leder for fornybare prosjekter i Eco-1, Thomas Steenbuch Tharaldsen.
– Det at verdens første ferge nå går på fornybar diesel er et eksempel for andre. Vi etablerte en fyllestasjon for kjøretøyer i fjor. I år skal vi etablere mange titalls til.
Bussene neste
Nå er det bussene som står for tur for Ruter i Oslo, og de skal også over på en eller annen form for bærekraftig biodiesel.
Oslo vil dessuten etablere et program for elektriske busser og studerer nå hvilken løsning som er best.
Mye taler for at kommunen ønsker seg en form for batteribuss som kan lades i ladestasjoner underveis på ruta.