Rushtrafikken om ettermiddagen i Oslo er blant de verste i Europa, viser statistikk fra Tomtom.
GPS-produsenten ga denne uken ut tall som viser trafikkavviklingen i Europas største byer.
Dersom vi sorterer listen ut fra hvor mye lengre reisetiden er i ettermiddagsrushet i forhold til når trafikken flyter fritt, havner Oslo på en 6. plass i Europa.
På rankingen over forsinkelser i ettermiddagsrushet blir Oslo blir slått av Moskva, Istanbul, Warzawa, Brussel og Marseille. Stockholm havner rett under Oslo på en 7. plass.
I Oslo har sjåførene i snitt 75 prosent lengre reisetid under ettermiddagsrushet enn når trafikken flyter fritt. Dersom du har én times reisetid fra jobben og hjem når trafikken flyter fritt, betyr det at du kan legge på rundt 45 minutter under ettermiddagsrushet.
Les også: – Bilen blir ubrukelig til og fra jobb
Ikke overrasket
– Tallene overrasker meg egentlig ikke. Dette belyser at veinettet ikke er dimensjonert for den trafikktettheten vi har, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Han er imidlertid overrasket over at trafikken går saktere i ettermiddagsrushet enn morgenrushet, sammenliknet med de andre europeiske storbyene.
Dette fordi folk i større grad har mulighet til å velge når de vil kjøre hjem om ettermiddagen.
Les også: Her kan du sjekke morgenrushet før du kjører på jobb
Morgenrushet flyter bedre
Av en eller annen grunn er morgenrushet i Oslo ikke fullt så ille sammenliknet med de andre europeiske storbyene. I Oslo har sjåførene i snitt 61 prosent lengre reisetid under morgenrushet i forhold til når trafikken flyter fritt. Her havner byen på en 14. plass blant de 59 europeiske storbyene i undersøkelsen.
Dersom man sammenlikner trafikkflyten over hele døgnet, blir bildet annerledes. Oslo ligger på 29. plass, i snitt er reisetiden 23 prosent lenger sammenliknet med når trafikken flyter fritt.
Moskva er fremdeles verst. Her er i snitt reisetiden 66 prosent lenger enn når trafikken flyter fritt.
GPS-produsenten hevder at oversikten gir den beste oversikten over rushtidsforsinkelser i verden. Tallmaterialet er hentet inn som anonymiserte opplysninger fra kundenes navigasjonsenheter.
Flyter bedre i London og Paris
Tomtom har publisert målingene over flere år. I begynnelsen lå faktisk rushtrafikken i Oslo enda høyere på listen. Etter som flere byer har kommet med på oversikten, har Oslos posisjon bedret seg sett fra en bilists synspunkt.
– Vi ble overrasket over at byer som London og Paris hadde mindre trafikktetthet i rushtidene, sier Tore Wøllo Bjørnsengen, Tomtoms salgssjef i Norge.
– Vi gjør målingene, men vi kan ikke forklare hvorfor det er slik tallene viser. Alt fra veiarbeid til kollektivtransport er faktorer som påvirker disse tallene, sier han.
"TomTom European Congestion Index" er en årlig oversikt. Årets undersøkelse bygger på tall som er hentet inn i løpet av 2012.
Les hele rapporten her.
Les også:
20 år er knapt for ferjefri E39