I 2010 satte Sporveien seg et mål. Innen utgangen av 2015 skulle den samme jobben de gjorde da gjøres 370 millioner kroner mer effektivt – hvert år. Resultatet ble 455,5 millioner i årlig besparelse.
Nå er nye mål satt for 2020, mål som blant annet omfatter en produksjonsvekst på 35 prosent. Seks strategiske prosjekter er definert innenfor Best 2020-programmet, og halvparten omfatter trikken.
Først og fremst skal det anskaffes nye trikker, og videre skal både infrastrukturen oppgraderes og nye trikkebaser etableres, altså nye steder å parkere alle de nye trikkene.
For å få til det har Sporveien Trikken ansatt en ny administrerende direktør, og hun tiltrådte denne uken.
Birte Sjule (38) er sivilingeniør i Industriell økonomi fra NTNU, og kommer fra stillingen som konserndirektør for strategi i Sporveien.
Opptil 140 nye trikker
– Hva er status for anskaffelsen av nye trikker?
– Anskaffelsesprosessen er nå i en prekvalifiseringsfase. Etter planen skal den være ferdig i løpet av høsten, og man vil da gå ut med selve konkurransegrunnlaget. Det blir veldig spennende, sier Sjule.
– Planen er å være ferdig med valget av leverandør rundt høsten neste år. Så ser vi for oss en vintertest av to av de nye trikkene i 2019-2020, og såfremt det går bra vil de nye trikkene fases inn i jevnt tempo. Den siste ligger an til å være på plass i 2024, så det er fortsatt en god stund til prosjektet er fullført.
Oslo har bestemt at det skal anskaffes 87 nye trikker for nærmere inntil 4,1 milliarder kroner, og det ligger også inne en opsjon på ytterligere 60 strikker. Det betyr at det kan ligge an til en dobling av trikkeflåten fra dagens 72.
– Det avhenger litt av hvordan man ønsker å utvikle trikken som produkt i Oslo, men det er ingen tvil om at det pågår en stor satsing. Det er jo ikke mange årene siden det var snakk om å legge ned trikken, så det synes både vi og de ansatte er veldig gøy.
- Les også: Dette kan bli Oslos nye kjempebuss
Alt til sitt bruk
– Hva vil du si til dem som fortsatt mener at trikken bør ut og at buss bør overta?
– Jeg vil si at alle de tre driftsartene buss, trikk og t-bane har sin rolle i byen. Vi ser fordelene med alle tre. Trikken tar mye folk, mer enn en buss, og den er miljøvennlig, noe som er en stor fordel, spesielt når den skal gå i bysentrum. Men det kommer ny teknologi på bussiden fremover, så man må se på hvordan samspillet mellom dem skal være.
– Trikken betyr mye for mange. Folk er veldig glade i den, spesielt i Oslo, og det ser man også på de fantastiske tallene vi ser på kundetilfredshet. Man skal ikke kødde med trikken, sier Sjule.
Tallene hun snakker om viser 98 prosent tilfredshet. Trikken har også oppnådd sine største regularitetstall noen gang i år, med 99,54 prosent av alle planlagte ruter kjørt.
Noe buss fremover
– Hva slags endringer vil trikkepassasjerene merke i årene fremover?
– Først og fremst dreier det seg jo om at infrastrukturen, altså skinnegangen, noen holdeplasser og litt på strømnettet, skal oppgraderes. Det blir et samspill mellom Ruter, Oslo Vognselskap, Bymiljøetaten og oss, og man vil nok måtte bruke en del buss på enkelte strekninger, men vi skal prøve å gjøre konsekvensene minst mulig for passasjerene.
Teknisk Ukeblads intervju med Sjule foregår på trikkeverkstedet på Grefsen, hvor også Trikkens hovedkontor ligger. Frem til 2020 skal mye av effektiviseringsarbeidet foregå her, blant annet ved en overgang til såkalt driftspausebasert vedlikehold.
I dag kommer gjerne en trikk inn til planlagt vedlikehold, blir der i to hele dager og går dermed glipp av tre eller fire rushtidsperioder.
Med driftspausebasert vedlikehold vil vedlikeholdet enkelt fortalt kunne spres over tre dager, men trikken kan til gjengjeld kjøre den resterende tiden alle dagene. Det gir større produksjon og dermed mer effektiv drift.
Mer standardisering, forenkling og større bruk av Lean-metoder skal også bidra til å gjøre verkstedoppholdene kortere og mer effektive.
Når vi er innom er det nærmest tomt.
– Jeg liker å se verkstedet sånn som det er i dag, med flest mulig trikker i trafikk, og ikke her, sier verkstedsjef Lars Olsen.
Grønne bølger - mye graving
Et annet effektiviseringstiltak kan være å samarbeide tettere med Bymiljøetaten for å sørge for «grønne bølger» for trikken gjennom byens gater. Noen minutters besparelse på en rute som kjøres mange ganger om dagen kan nemlig spare et helt førerårsverk for Trikken.
– Vi er opptatt av at førerne skal bruke tiden sin på det de liker best, nemlig å kjøre trikk. Da må vi lage gode og effektive planer, sier Sjule.
Sjule sier at det må graves mye frem mot 2020, så det vil være krevende å få 35 prosent produksjonsøkning ut i trafikk.
– Men døgnet har for eksempel flere timer det ikke kjøres trikk i dag, så man kan se på ulike varianter for å få det til.
Sjule reagerer med latter når Teknisk Ukeblad kaller den såkalte Italia-trikken (SL-95) for «omstridt».
– Ja, den har kanskje vært det, men du ser likevel hvor godt vi leverer for tiden. Italia-trikkene har vært og er gjennom et heftig oppgraderingsprogram i samarbeid med leverandøren, for å få dem i mye bedre stand enn de var for noen år tilbake.
– Det vi dessverre ikke kan gjøre noe med, er at de fortsatt er veldig tunge, men mange førere og passasjerer liker disse trikkene veldig godt. De er lavgulvstrikker, romslige og det er lett å komme om bord.