Om veiene var utstyrt med trådløs lading, ville du ganske enkelt kunne kjøre lange avstander uten å måtte stoppe for å lade.
Prinsippet er ganske enkelt: Veien inneholder trådløse ladere som induserer spenning i en spole montert under bilen, og vips så lades batteriet mens du kjører.
En kan for eksempel tenke seg at det ville vært mulig å kjøre hele veien fra Oslo til Trondheim uten stopp i en vanlig elbil dersom det var gravd ned spoler i E6.
Les også: Denne asfalten lader elbilen mens du kjører
Første forsøk
Strøm i veibanen er ingen ny tanke. Blant annet har både svenske Elways og Volvo testet ut konsepter med strømskinner i veien.
Flere aktører er involvert i utvikling av trådløse stasjonære ladesystemer for biler. Noen, som Qualcomm, jobber også med systemer for trådløs lading under kjøring, men dette er langt mer komplisert å bygge ut, ettersom det krever inngrep i infrastruktur.
Dynamisk trådløs kraftoverføring, som det kalles, er derfor foreløpig en fremtidsversjon, men den kan snart bli en realitet.
Britiske myndigheter i ferd med å starte opp det første forsøket som skal undersøke om det er praktisk mulig å gjennomføre dette på landets motorveier.
Les også: Teslas «ladeslange» kobler seg i kontakten helt på egen hånd
Spytter inn milliarder
Myndighetene har satt av 500 millioner pund (6,47 mrd kroner) til dette prosjektet.
Forsøkene skal starte opp senere i år, og skal foregå på lukket område. Det skal gjenskapes motorveiforhold med strømforsyning under veidekket, og biler skal utstyres med nødvendig testutstyr.
Testene er ventet å vare i 18 måneder, og avhengig av resultatene kan disse etterfølges av tester på offentlig vei.
Highways England, et statlig selskap som forvalter kjerneveinettet i England, har fått gjennomført en forundersøkelse som har sett på gjennomførbarheten til en slik løsning. På bakgrunn av denne settes det nå i gang praktiske forsøk.
Les også: Hvilken elbil skal du kjøpe?
Moden teknologi
I forundersøkelsen, gjennomført av Transport Research Laboratory (TRL), anses teknologien som moden, men i mindre grad klar til å settes i produksjon.
Videre konkluderes det med at dynamisk trådløs kraftoverføring er avhengig av at det støttes av bilprodusentene for at det skal bli en suksess.
Den peker spesielt på noen utfordringer med strøm i veien. Det kan oppstå fluktuerende spenning og strøm i øvrig strømnett når kjøretøy passerer spolene i veien, og kraftelektronikken kan generere harmoniske strømmer.
Slike utfordringer skal ifølge rapporten ikke være uoverkommelige, ved at leveransen av kraft til anlegget skjer separat fra øvrig strømnett, og ved bruk av harmoniske filtre.
Det ble vurdert flere metoder for installasjon av anlegget i veibanen, og av disse pekes installasjon i eksisterende veibane og fullstendig rekonstruksjon av veibane som gjennomførbare. Bruk av prefabrikerte elementer som legges oppå eksisterende veibane blir ansett som for dyrt.
Les også: Nå kommer trådløs lading av elbiler
Inntil 140 kW i fart
Hvordan systemet skal bygges opp er også vurdert. Det kan bygges «ladesoner» på 50 meter bestående av flere spoler, med en effekt på inntil 40 kW for lette kjøretøy, og 100 kW for tunge kjøretøy, hvor to kjøretøy kan lade samtidig.
Alternativt er det vurdert å bruke segmenter på 40 meter bestående av én spole, hvor kun ett kjøretøy kan lade om gangen. I et slikt oppsett kan tunge kjøretøy forsynes med inntil 140 kW.
TRL foreslår at det i tillegg installeres sensorer som kan overvåke veibruk og veiforhold. Slike kan brukes til å planlegge veiarbeid og å oppdage problemer med veien før de oppstår.
Rapporten peker på at flere forbrukere og bedrifter vil vurdere å gå til innkjøp av elektriske kjøretøy dersom lading i vei er tilgjengelig. Siden det ikke eksisterer et krav om det i markedet, er det imidlertid en dårlig forretningsidé for private utbyggere å starte slike prosjekter i dag.
Les også: Dette systemet blir påbudt i alle norske biler
Nye forretningsmuligheter
I en pressemelding sier Highway Englands sjefsingeniør Mike Wilson at målet er å skape skape et mer bærekraftig veinett, og åpne for nye forretningsmuligheter for transportbedrifter.
Detaljer om hvordan testene skal gjennomføres vil offentliggjøres så snart en entreprenør er valgt til å bygge testanlegget.
Les også: Her slår flyet kollbøtte for å sikre bedre nødutstyr