– Det er klart at kollektivtrafikken skal ha første prioritet. Men som et mulig fremtidig alternativ har jeg nå gitt sekretariatet for den såkalte Oslo-pakke 3 i oppdrag å utrede et nytt miljøfelt, sier Melby til Dagens Næringsliv.
Freder elbilen i kollektivfeltet
Foreløpig freder Venstre-politikeren det omdiskuterte elbil-privilegiet om tillatelse til å kjøre i kollektivfeltet ut 2015.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Hennes idé er å la busser og kanskje drosjer få dagens kollektivfeltet alene.
På dagens E18 er tanken at felt to av tre blir et såkalt miljøfelt – reservert for el- og nullutslippsbiler, næringstrafikk og også for biler med såkalt kamerat- eller samkjøring.
– Urealistisk
Det siste feltet må bensin- og dieselbiler med én eller to personer slåss om.
– Utredningen skal fullføres i god tid før sommeren. Men trolig kreves det mye fysisk tilrettelegging. Så det er helt urealistisk at iverksetting kan skje før tidligst i 2016, sier Melby.
Høyres Nikolai Astrup mener forslaget ikke er realistisk, i hvert fall ikke på kort sikt.
Les også:
Intelligente lyskryss får bussen raskere frem
25.000 mennesker skal jobbe på Fornebu. Kun halvparten får mulighet til å reise kollektivt
Skyhøye tall: Så mange elbiler bruker kollektivfeltet i morgenrushet