Oslopakke 3 er en viktig del av Nasjonal transportplan, som legges frem i dag.
Trangere
Ifølge en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) for Handels- og servicenæringens hovedorganisasjon (HSH) vil kollektivtilbudet bli verre, til tross for flere avganger i kollektivnettet, skriver Aftenposten.
– Ja, det blir flere avganger, men samtidig blir det flere personer som må kjempe om hvert enkelt sete på buss, bane, trikk og tog, sier avdelingsleder Kjell Werner Johansen i TØI til avisen.
– Underdimensjonert
Administrerende direktør Vibeke Madsen i HSH er forskrekket.
– Dette viser at Oslopakke 3 helt klart er underdimensjonert. Den er tilpasset dagens befolkning, ikke morgendagens, og det hører intet sted hjemme, sier hun.
To modeller
Det foreligger to forslag til Oslopakke 3: Ett vedtatt av politikerne i Oslo og Akershus og ett utarbeidet av Statens vegvesen og Jernbaneverket.
Politikerne vil bruke mer på vei, mens den andre modellen gir mer til kollektivtilbudet, men fordrer også mer brukerbetaling – blant annet gjennom 78 prosent bompenger.
Statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet sier at rapporten nok har et poeng.
– Vi ser at kollektiv har et kjempepotensial. Det er god grunn til å spørre om satsingen i Oslopakken er stor nok, sier han.
Dyrt
Opprinnelig var pakken beregnet til 53,6 milliarder kroner frem mot 2027.
Den ser nå ut til å bli nærmere dobbelt så dyr, ifølge en rapport fra Dovre International.
Les også: