Losen og kapteinen på bilskipet Höegh Osaka så ingen annen utvei enn å sette bilskipet på en sandbanke da det kort etter avgang fra Southampton lørdag kveld fikk slagside.
– Årsaken til slagsiden vet vi ikke noe om ennå. Først når vi får analysert logger kan vi si noe om hva som forårsaket situasjonen, sier Kristian Olsen i Emergency Response Team i Höegh Autoliners til TU.
Les også: Norsk forskningsfartøy skal drive i Nordishavet
To årsakmuligheter
Overingeniør Tor Einar Berg ved Marintek ser bare to muligheter for plutselig slagside: lastforskyving eller feil ved tyngdepunktsforhold og ballastvann.
– Uten vite noe mer konkret om plassering av last og ballastering, er det vanskelig i si noe, sier Berg til TU.
Ifølge Höegh har de ikke vært borti et så alvorlig tilfelle av uforklarlig og brå slagside. Los og kaptein får derfor uforbeholden ros fra administrerende direktør Ingar Skiaker for å sette skipet kontrollert på sandbanken Bramble Bank.
Hele mannskapet på 25 samt kaptein og los ble evakuert med helikopter. Bare to mindre personskader ble rapportert. Det er ikke lekket ut olje fra skipet.
Les også: Nå vil departementet stille strengere miljøkrav i fergeanbud
Uskadet last?
Höegh har engasjert Svitzer for å få skipet rettet opp og berget. Ifølge Emergency Response Team skal det være gode muligheter for at lasten berges.
– Den skal være forsvarlig surret og skal tåle en del slagside. Vi har sett eksempler tidligere på at lasten har kommet uskadd fra episoder med slagside, sier Olsen.
Skipet skal være utstyrt med anlegg for behandling av ballastvann (ballast water treatment), som vil bli påbudt når en IMO-resolusjon er endelig vedtatt. Höegh tviler på at installasjon av et slikt system kan ha medført problemer med ballastering av skipet.
Les også: Norske batterier kan levere 54 kWh på seks minutter
Fast loop
Höegh Osaka tok om bord 1500 biler i Southampton og var på vei til Tyskland for å laste enda flere. Skipet går i jevnlig rundtur med biler og annet rullende materiell mellom Europa, Midtøsten og India.
Skipet ble bygget i 2000 og har kapasitet til å ta rullende last tilsvarende 5400 biler. Ifølge bransjekilder er normal levetid på et bilskip rundt 30 år.
Rederiet jobber tett med britiske myndigheter, kystvakt, DNV GL, forsikringsselskapet Gard og havnemyndighetene i Southampton.
Les også: Vegvesenet trosser kritikk: Legger ut nytt fergeanbud uten miljøkrav
Granskes i UK
Ulykken skal granskes av britenes havarikommisjon for skipsulykker, The Marine Accident Incident Branch (MAIB).
Höegh Autoliners er blant de største transportørene av biler og rullende materiell og disponerer en flåte på rundt 60 skip. I 2013 fraktet selskapet 2 millioner bilenheter og gjorde 3500 havneanløp.
Les også:
Tabbe gjorde at batterifergen måtte tilbake på verftet
Nye sikkerhetskrav kan bety slutten for gassferge til Nesodden