Pilot 1:
NAVN: NEW SHUTTLE SPIRIT
HVA: LNG-elektrisk hybrid bøyelaster med VOC-gjenvinning
MÅL: Energieffektiv frakt av olje fra felt, gjenvinning av VOC for bruk som drivstoff. Redusert installert kraft og fleksibel kraftgenerering
TEKNOLOGI: Optimaliserer skrog, propeller og kraftgenerering ut fra driftsprofil. Dual fuel LNG-motor, batteripakke, VOC-reformering til brennbar gass i motorene.
BESKRIVELSE: Neste generasjon bøyelaster, skreddersydd skrog og kraftgenerering ut fra reell driftsprofil. Fire 4.4 MW DF-motorer og 500 KW/h batteripakke, VOC gjenvinnes og omdannes til LVOC som drivstoff. Bunkringsreduksjon på 53 % målt mot eksisterende skip. Totalt 75 prosent reduserte CO2-utslipp, 83 % NOx og 96-97% mindre SOx og partikler.
DELTAKERE: Teekay, ABB, Kongsberg, Statoil, Norwegian Electric Systems, DNV GL, Sjøfartsdirektoratet, Gasnor
Les mer
Pilot 2:
NAVN: GODSFERGEN
HVA: LNG-drevet hybrid godsfartøy
MÅL: Miljøvennlig og lønnsom frakt med lavest mulig klimaavtrykk i transit og i havn
TEKNOLOGI: LNG-motor, landstrøm, ladbart batteri, elektriskdrevne kraner og utstyr. Automatisk fortøying og landstrøm/ladetilkobling.
BESKRIVELSE: Lasteskip for 240 TEU og annet gods fra faste havner i Nord-Europa og langs kysten av Norge. Gassmotor med batteridrift inn og ut fra havn. Landstrøm ved kai – lade batterier og operere kraner.
DELTAKERE: Norlines, Rolls-Royce, DNV GL, ZEM, GMC, Bellona, Klima- og miljødepartementet
Les mer
Pilot 3:
NAVN: HYBRID HAVBRUKSBÅT
MÅL: Redusert drivstoffbruk og utslipp, bedre driftssikkerhet, raskere tilgjengelig kraft
TEKNOLOGI: Gassmotor med akselgenerator, batteripakke for «peak shaving» og ekstra kraft og ved DP
BESKRIVELSE: Havbruksbåter må ha mye kraft tilgjengelig i korte perioder, blant annet ved merder. Batterier gir rask respons, økt sikkerhet for skip og fiskebruk under DP-operasjoner. Batterier og motorkonfigurasjon gir stor fleksibilitet og redusert forbruk. Egner seg for ombygging og nybygg.
DELTAKERE: ABB, DNV GL, Fraktefartøyenes rederiforening, Maritime Battery Forum, ZEM, Norwegian Electric Systems, Inpower, GMC, Kongsberg Gruppen
Les mer
Pilot 4:
NAVN: LNG BUNKRINGSFARTØY
HVA: Bygge om bulkskip til LNG-hybrid bunkringsfartøy for gass
MÅL: Gassdistribusjon og bunkring med minst mulig klima- og miljøavtrykk og til lavest mulig kostnad
TEKNOLOGI: Bygge om bulkfartøy, installere to gasstanker, bygge om motor til LNG-drift og batteri.
BESKRIVELSE: Kjøpe et ca. 20 år gammelt bulkskip, 85 meter langt, 3.200 dødvekttonn. Installere to isolerte gasstanker i lasterom, bygge om motor til LNG-drift. Diesel-hjelpemotor beholdes, men suppleres med batteri. Bunkring av LNG fra skip er raskt og fleksibelt, dekker stort geografisk område. Betyr færre tankvogner på smale vestlandsveier.
DELTAKERE: Energigass Norge, Øytank Bunkers, Statoil, Kongsberg Gruppen, Norwegian Electric Systems, ZEM, BB, Gasnor, DNV GL
Les mer
Pilot 5:
NAVN: GRØNN HAVN
HVA: Energieffektiv miljøhavn
MÅL: Få mer gods over på skip ved å være effektiv, miljøvennlig og konkurransedyktig
TEKNOLOGI: Elektrifisere mest mulig utstyr (kraner, trucker, stackere, kjøretøy) og tilby landstrøm ved alle kaier. «Smartgate» – terminalstyring. Sonedelt belysning med LED-pærer
BESKRIVELSE: Miljøhavn som skal tilby landstrøm ved alle kaier samt LNG-bunkring. Legger om til elektrisk drevet kran og annet utstyr, eventuelt HVO (2. generasjons biodiesel). LED-belysning, sonedeling og sensorstyring. Smartgate – elektronisk styring av gods og transport inn/ut – reduserer trafikk inne på terminalen med 50 %.
DELTAKERE: Risavika Havn, Fraktefartøyenes Rederiforening, Skangas, ZEM, Kystverket, DNV GL, Halliburton, GMC, KS Bedrift, Lyse
Les mer