På syv år har prisene på elbilbatterier falt med 60 prosent.
Det viser en ny svensk forskningsrapport om prisutviklingen på elbilbatterier.
Fallende priser
Batteriene har falt med rundt 14 prosent årlig fra 2007 til 2014, fra rundt 8000 kroner per kilowattime til drøye 3000 kroner kilowattimen, og vil trolig falle mer, ifølge forsker Björn Nykvist.
– Om prisene fortsetter å falle i den takten de har gjort så langt vil prisen være nede i 1200 kroner i begynnelsen av 2020-tallet, sier han til elektronik.se.
Rapporten viser at det store prisfallet i hovedsak skyldes den teknologiske utviklingen som har vært de siste årene.
– Gjennom utviklingen som har vært og prisfallet blir elbilen langt mer konkurransedyktig mot bensin- og dieselbiler enn den tidligere var, sier Nykvist.
Les også: Denne asfalten lader elbilen mens du kjører
Betydning i fremtiden
Kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening synes resultatene i rapporten er godt nytt, men sier produksjonsprisen på elbilbatterier foreløpig ikke har hatt stor betydning på salgsprisen av bilene.
– Vi har ikke sett de store prisfallene ennå, selv om elbilene har falt noe i pris. Men at prisene på batteriene fortsetter å synke kan ha betydning for prisen i fremtiden, sier han.
Haugneland sier prisfallet dessuten er svært positivt for de som allerede har elbil.
– Det gjør at bytte av batteri blir en langt lavere kostnad enn det var for bare syv år siden, dersom det blir behov for det, sier han.
Les også: Elbiler og induksjonskomfyrer kan knekke lavspentnettet
Kan fjerne fordeler
At produksjonen øker og prisene går ned, mener Haugneland er et tydelig tegn på at den norske elbilpolitikken har hatt den betydningen den skulle.
– Elbilpolitikken virker. At produksjonsprisene går ned gjør at vi kan avvikle elbilfordelene tidligere enn vi hadde trodd, sier han.
Men legger til at det fremdeles er for tidlig å fjerne fordelene.
– Om noen få år regner vi med at elbilen er konkurransedyktig på egenhånd uten fordelene. Det har jo vært målet med norsk elbilpolitikk hele veien, at vi på sikt skal kunne få en bærekraftig elbilmarked uten fordeler, sier han.
Les også:
Nå må svenskene betale 90 kroner for å hurtiglade elbilen