I år har 70 prosent av skattyterne fått skatteoppgjøret kun elektronisk.
Det er mer enn to to millioner flere enn i fjor, viser en opptelling hos Skatteetaten kommer med i forbindelse med at de 220.000 siste personlige skattyterne får skatteoppgjøret sitt i dag onsdag.
Påbud
Den kraftige økningen skyldes det nye påbudet om at kommunikasjonen med staten først og fremst skal skje elektronisk, såkalt "digitalt førstevalg".
– Skatteetaten var først til å bruke det nye regelverket om digitalt førstevalg med utsendelsen av årets skatteoppgjør, skriver etaten i en pressmelding.
Les også: Altinn-problemer kort tid før fristen
Snudd
Påbudet innebærer at alle tjenester som KAN kjøres over nettet SKAL kjøres over nettet.
Inntil den ferske endringen i regelverket, var det offentlige nødt til å ettersende korrespondanse på papir hvis mottakeren ikke hadde åpnet elektronisk post fra staten etter syv dager.
Nå er dette snudd:
Den som foretrekker papirpost, må be om det. Og du må en god grunn.
Ja takk
Holdningen til denne strategien ser ut til å være positiv hos skatteyterne, ifølge en undersøkelse Opinion gjennomførte etter skatteoppgjøret i juni.
- 96 prosent av befolkningen svarte at de var tilfreds med å få skatteoppgjøret elektronisk.
- 2 prosent var misfornøyd.
– Det synes som om folk faktisk forventer at digital kommunikasjon nå er hovedregelen med staten. De bruker uansett nettbank og har blitt vant til å handle varer og tjenester på nett, sier skattedirektør Hans Christian Holte.
Les også: Håpløse IT-løsninger kan ødelegge effekten av digitaliseringen i stat og kommune
Raskere unna
En konsekvens av mindre papir og færre manuelle rutiner er raskere saksbehandling.
- Drøyt 80 prosent av lønnstakere og pensjonister fikk skatteoppgjør i juni.
- I de påfølgende oppgjørene fra august til nå har flere personlig næringsdrivende, lønnstakere og pensjonister fått et tidligere skatteoppgjør enn før.
Les også: Skatteetaten advarer mot svindel-post
Ikke som andre
Skatteetaten ligger en smule lengre frem i løypa enn andre i prosessen med digitalt førstevalg.
Mange statlige virksomheter melder om store utfordringer med å få sine tjenester på nett innen fristen i 2015.
Les også:
NAV betaler 29 millioner kroner for Altinn uten å bruke plattformen
Den første banken er klar med Java-fri innlogging