Andre generasjon Porsche Panamera vises fram for første gang på bilmessen Auto China i Shanghai om drøyt to uker.
Blant ti modellalternativer finnes også en ladbar hybrid, Panamera S e-hybrid.
Femdobler batteriet
Også første generasjon Panamera hadde en hybrid i porteføljen.


Når denne parallellhybriden nå er videreutviklet, er det naturlig at elektrisk effekt og batteri er blitt større:
S e-hybrid har et litiumionebatteri med en energikapasitet på 9,4 kWh, sammenlignet med et nikkelmetallhydridbatteri på 1,7 kWh i forrige generasjon.
Elektrisk effekt er økt fra 34 kW til 70 kW/95 hk, som sammen med bensinmotoren gir samlet effekt på 416 hk.
Dette bidrar til at den nye hybriden klarer å akselerere fra 0 til 100 kilometer i timen på 5,5 sekunder, et halvt sekund raskere enn forgjengeren.
Bilen har en topphastighet på 270 km/t og skal være i stand til 135 km/t i helelektrisk drift.
Les også: Slik skal elbilbatteriene bli bedre

«Verdens første»
– Nå lanserer vi verdens første plug-in-hybrid i luksusklassen, hevder Porsche i pressemeldingen.
Det er vel en påstand som sikkert vil bli bestridt hos Fisker Automotive.
Da er det mer forfriskende ærlighet over Porsches tilnærming til elektrisk rekkevidde på e-hybrid:
Selv om den etter NEDC-basert testing har oppnådd 36 kilometer med batteridrift alene, sier Porsche at det er mer realistisk å anta at rekkevidden i virkeligheten vil ligge et sted mellom 18 og 36 km.
På samme måte har Panamera-hybriden etter NEDC et oppgitt forbruk på 3,1 liter per 100 kilometer, sammenlignet med 7,1 l/100 km på forgjengeren.
Det bidrar igjen til å holde CO2-utslippet nede på 71 gram per kilometer.
Les også: Om tre år kommer hybridbilen som kjører på luft

.jpg)

Dyrere enn diesel
Lavt utslipp vil selvsagt gjøre bilen en anelse mindre dyr relativt sett her til lands.
Samtidig skal det nevnes at hybridversjonen i utgangspunktet er blant de mest kostbare i modellutvalget.
I Tyskland koster S e-hybrid 110 000 euro, sammenlignet med 82 000 euro for dieselvarianten.
Les også:
NTNU-studenter bygger racerbil med vinger
Så mye skatt kan du spare med firmaelbil