Andre generasjon Porsche Panamera vises fram for første gang på bilmessen Auto China i Shanghai om drøyt to uker.
Blant ti modellalternativer finnes også en ladbar hybrid, Panamera S e-hybrid.
Femdobler batteriet
Også første generasjon Panamera hadde en hybrid i porteføljen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Når denne parallellhybriden nå er videreutviklet, er det naturlig at elektrisk effekt og batteri er blitt større:
S e-hybrid har et litiumionebatteri med en energikapasitet på 9,4 kWh, sammenlignet med et nikkelmetallhydridbatteri på 1,7 kWh i forrige generasjon.
Elektrisk effekt er økt fra 34 kW til 70 kW/95 hk, som sammen med bensinmotoren gir samlet effekt på 416 hk.
Dette bidrar til at den nye hybriden klarer å akselerere fra 0 til 100 kilometer i timen på 5,5 sekunder, et halvt sekund raskere enn forgjengeren.
Bilen har en topphastighet på 270 km/t og skal være i stand til 135 km/t i helelektrisk drift.
Les også: Slik skal elbilbatteriene bli bedre
![E-hybriden har den samme åttetrinns tiptronickassa som dieselvarianten av Panamera.](https://images.gfx.no/580x/1728/1728658/1200016223.jpg)
«Verdens første»
– Nå lanserer vi verdens første plug-in-hybrid i luksusklassen, hevder Porsche i pressemeldingen.
Det er vel en påstand som sikkert vil bli bestridt hos Fisker Automotive.
Da er det mer forfriskende ærlighet over Porsches tilnærming til elektrisk rekkevidde på e-hybrid:
Selv om den etter NEDC-basert testing har oppnådd 36 kilometer med batteridrift alene, sier Porsche at det er mer realistisk å anta at rekkevidden i virkeligheten vil ligge et sted mellom 18 og 36 km.
På samme måte har Panamera-hybriden etter NEDC et oppgitt forbruk på 3,1 liter per 100 kilometer, sammenlignet med 7,1 l/100 km på forgjengeren.
Det bidrar igjen til å holde CO2-utslippet nede på 71 gram per kilometer.
Les også: Om tre år kommer hybridbilen som kjører på luft
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
![Panamera S e-hybrid har en egen klokke for elektrisk effekt.](https://images.gfx.no/580x/1728/1728655/1200016224.jpg)
Dyrere enn diesel
Lavt utslipp vil selvsagt gjøre bilen en anelse mindre dyr relativt sett her til lands.
Samtidig skal det nevnes at hybridversjonen i utgangspunktet er blant de mest kostbare i modellutvalget.
I Tyskland koster S e-hybrid 110 000 euro, sammenlignet med 82 000 euro for dieselvarianten.
Les også:
NTNU-studenter bygger racerbil med vinger
Så mye skatt kan du spare med firmaelbil