BERLIN: Nå er fremtiden her, påstår Panasonics viseadministrerende direktør, Mamoru Yoshida, på selskapets pressekonferanse på IFA i Berlin.
Han erklærer, kanskje noe pompøst for norske ører, at dette er starten på en ny tidsalder. Nå er det 3D som teller.
Kamp om markedet
Kampen om fremtidens TV er i gang. Neste år kommer selskapet med de første TV-modellene som kan vise innhold i 3D.
Panasonic jobber intenst med alle deler av leveransekjeden som begynner med 3D-kameraer via programvare og elektronikk til nye Blu-ray-modeller som kan sende et FullHD-bilde i to kanaler til de nye TV-ene og som folk kan oppleve hjemme i sofaen. Selvfølgelig med briller på.
– Vi vil bli de første som introduserer et komplett 3D-system neste år og vi kommer til å basere 3D-systemene våre på brikker med aktive lukkere, sier Yoshida.
Hollywood
Ingen kan få fart i 3D slik som Hollywood og Panasonic, som har satset beinhardt på James Camerons nye film, Avatar.
De hentet inn produsenten Jon Landau til Berlin for riktig å kaste lys over 3D-satsingen. For Avatar blir selvfølgelig produsert i tre dimensjoner.
Her spares det ikke på noe for å gi publikum en stor visuell opplevelse
– Jeg tror ikke 3D nødvendigvis blir en revolusjon, men det er en teknologisk evolusjon. Og publikum kommer til å foretrekke filmer som er laget i 3D. Sammen med filmen lages det nå også et dataspill og det lages også i 3D. Den utviklingen er minst like spennende som den som skjer i kinoen og på TV-siden sier Landau.