Hendelsen førte til røyk i flyets cockpit. En talskvinne for F-35 Joint Strike Fighter-programmet, Kyra Hawn, sa mandag at en første vurdering var at hendelsen var liten, isolert og utgjorde en minimal risiko.
Batterier
Men delen som mistenkes å ha forårsaket hendelsen sendes tilbake til Honeywell International Inc, som lager et av flyets styringssystemer. Systemet benytter samme type litium-ion-batterier som har satt hele flåten av Boeings 787 passasjerfly på bakken.


Meldingen om den tidligere urapporterte hendelsen kommer bare dager etter at USAs forsvar satte hele flåten av Lockheed Martins F-35 jagerfly på bakken etter at det ble oppdaget en sprekk på nesten halvannen centimeter i et blad i en jetmotor på et av flyene.
Hawn sa det ikke var noen sammenheng mellom problemene som har satt Boeing 787-flåten på bakken og hendelsen i F-35-jagerflyet.
I 2017
Norge har besluttet å kjøpe 56 F-35 fly, fire av dem for trening og utdanning. De første operative flyene skal etter planen leveres til Norge i 2017.
Forsvarsdepartementet anslår nå at innkjøpsprisen blir på 61,2 milliarder kroner.
Lockheed Martin-sjefen: – Det finnes ingen tekniske problemer som vi ikke har en løsning på