PSB er kjent som en meget habil og seriøs leverandør av høyttalere til omtrent alle formål, og i mange forskjellige prisklasser. Nå er de klare med sine første hodetelefoner.
Det er ganske så skikkelige saker, dette her.
Nøkternt design
Designet er nøkternt og skikkelig, og bærekomforten er god. Med det hippe navnet M4U 2 er det kanskje noen som forventer at de skiller seg mer ut, men dette er ganske typisk PSB.
Det ser bra nok ut, men det er lyden og opplevelsen som teller. Rundt ørene sitter det en myk og behagelig foring som er trukket med kunstig lær. Riktig begrep vil da være at det er en dynamisk lukket hodetelefon.
Impedansen er 40Ohm, noe som gjør at den kan drives fra en iPod eller iPad.
PSB har utstyrt modellen M4U 2 med det de kaller for ”tri mode” som gir et modus med aktiv elektronisk kansellering av støy, en vanlig aktiv innstilling som trekker strøm fra batteriene, og en helt passiv innstilling.
Hodetelefonen er såpass nøyaktig som +/- 1,5 dB i hele frekvensområdet mellom 20 og 20000Hz, men gir også brukbar respons ned til imponerende 10Hz ( -10dB). Elementets membran er hele 40mm – noe som kanskje forklarer at den også kan spille såpass imponerende bass.
De to AAA-batteriene er oppgitt til å spille hele 60 timer med aktiv støykansellering.
Les også: Test av 3 hodetelefoner i luksusklassen
Lyden
Lyden i M4U 2 er veldig lett å like, men det er litt forskjell på lyden avhengig av hva slags modus du har valgt.
I passiv modus blir den litt mindre engasjerende og interessant. En liten anelse kjedeligere, liksom.
I aktiv modus er den derimot lettflytende og behagelig, samtidig som den ikke gjemmer bort en eneste flik av musikkens detaljer. Du får alt servert på en meget delikat og innsmigrende måte som gjør at du blir sittende å lytte lenge, når du først får tredd greiene over hodet.
PSB snakker om en egen ”room feel” -teknologi, og jeg hører hva de forsøker på. Alle vil gjerne at hodetelefonen skal spille som om du sitter og lytter til et par høyttalere i stua, men det er veldig vanskelig å få til.
Likevel honorer vi alle forsøk som tar bort den vanlige tunnel-lyden rett ut fra ørene som man vanligvis får når man hører på et band, eller stemmene som opptrer omtrent midt inne i hodet.
Dessverre er det umulig å få påvirke lyden slik at man oppfatter at den kommer rett forfra uten å foreta omfattende fasepåvirkning av lyden. Noe som selvsagt skaper en masse annet rot.
Bassen er dyp, men det er jo ikke som å sitte lyttende til en subwoofer. Kanskje den faktisk er litt slank. Mellomtonen har masse luft og detaljer, og også en ganske så brukbar dynamikk. De er ikke slik at de forsøker å slå hull på trommehinnen, men lager likevel et interessant og engasjerende lydbilde.
Noe å merke seg er også at den aktive kanselleringen av støy virker fullstendig støyfri, men du hører litt lydmessig forskjell på vanlig aktiv drift og med støykanselleringen koblet til.
Lyden blir mest homogen og best balansert i vanlig aktiv modus. Sitter du på et fly eller en trikk er det likevel ikke særlig tvil om hva som er den beste innstillingen.
Fjerning av støy er det aller viktigste for at lyttingen skal nå forventede kvalitetsnivåer.
Les også: Test av 6 gode og billige øreplugger
Konklusjon
PSB overrasker med sin første hodetelefon.
Lyden er flott på alle musikktyper og den aktive kanselleringen av støy er brillefin.
Karakter: Terning 5
Denne saken er levert av lyd-, bilde- og hjemmekinomagasinet Watt.
Les andre tester av hodetelefoner:
BOSE QUIETCOMFORT 15: Markedets beste støykansellering
DENON AH-D5000: Hodetelefoner i tre
SHURE SRH440: Store og tunge, men åh, som de låter
BOSE MIE2i: Sitter som støpt i øret