Stavanger: Riggen Scarabeo 8 krenget i dag 5,7 grader under boring på Salina-prospektet i Barentshavet.
Hendelsen skyldtes at det er kommet sjøvann inn i en ballasttank.
Les mer om hendelsen her: Oljerigg fikk slagside
Mange feil avdekket
Den aktuelle riggen har blitt forfulgt av en rekke feil og forsinkelser, og den lå til reparasjon ved verftet Westcon Yard i flere måneder.
Petroleumstilsynet har under tilsyn avdekket flere feil og manglende dokumentasjon på riggen.
Stabilitet og ballast
Under et tilsyn i februar ble det avdekket avvik fra regelverkets krav knyttet til stabilitetsinstruksjon, fribordsplanen, lukningsmidler, alarmsystem, operasjonsinstruksen for ballast, funksjon av pumper og ventiler etter feil, forankringssystemet - samt manglende dokumentasjon av bærende konstruksjoner.
Men i mai mente Ptil at avvikene var lukket, og riggen fikk tillatelse til å bore på norsk sokkel.
Les også: Dette har gått galt med Goliat
Bellona kritisk
Bellona-leder Frederic Hauge mener det er på tide å undersøke om Ptil har ressurser til å gjøre jobben tilsynet er satt til å gjøre.
- Når vi kjenner forhistorien til Scarabeo 8, og ser det sammen med det vi vet om Yme, er det grunn til å stille spørsmål med Ptils rolle. Disse sakene illustrerer myndighetenes kamp mot oljeselskapenes kostnadsreduksjoner og høye tempo, sier Hauge til Teknisk Ukeblad.
-Storulykkepotensial
Han krever at riggen tas inn til land.
- Denne hendelsen hadde storulykkepotensial. De har hatt flaks som ikke var kommet ned til reservoaret før det skjedde. Denne riggen kan ikke bore videre før det er gjennomført en grundig granskning om hva som har skjedd.
Les også: Yme kan bli totalskadd i høststorm
- Kan ikke kommentere
Ptils beredskapsvakt opplyser til Teknisk Ukeblad at han ikke kan kommentere hendelsen, men han bekrefter at tilsynet ser svært alvorlig på saken.
Les også:
Disse prosjektene sprekker med 40 milliarder