Det er første gang Statens vegvesen planlegger et veiprosjekt ved hjelp av dronefly.
– Vi kjenner ikke til at dronefly er brukt til å planlegge nye veitraseer på noen andre veiprosjekter heller, sier prosjektleder for E6 Biri-Otta, Øyvind Moshagen, i Statens vegvesen.
Les også: E6-utbygging kan bli utsatt
Enklere å planlegge
Når alternativet var å leie inn helikopter til en svært høy pris, ble valget enkelt.
Droneflyet brukes til å kartlegge landskapet fra lufta.
– Dette gjør arbeidet med å føre fram vegen i landskapet enklere. Vi får et helt annet inntrykk av terrenget når vi får bilder på skrå oppe i lufta, sier Moshagen.
Les også: Derfor er Gudbrandsdalen rasutsatt
Mange muligheter
Det er Fornebu-selskapet AeroVision som har fått "flyoppdraget" gjennom Gudbrandsdalen. De bruker et quadrokopter, altså et dronefly med fire rotorer. Det skal gjøre den enkel og sikker å manøvrere.
Daglig leder i AeroVision, Gunnar K. Rokseth, forklarer at slike minidroner typisk kan utstyres med høyoppløselig dagslyskamera, HD-videokamera eller IR-kamera.
Fakta om minidronen:
- Størrelse: Diamater ca. 70 cm fra motor aksling - motor aksling
- Vekt: Ca. 1,1 kg inkl. nyttelast
- Fremdriftssystem: Børsteløse elektriske motorer
- Batterier: LiPo batterier
- Rekkevidde: 500 - 2000 meter (Det er i dag et krav i Europa at droner holder seg under 400 fot over bakken og innenfor synsvidde).
- Innebyggede sensorer: Aksellerometere, gyroskop, magnetometer, sensorer for lufttrykk, fuktighet, temperatur
- Flytid: ca. 10 - 40 minutter, avhengig av nyttelast, batterier, værforhold og oppdragstype
- Attributter: Video down link for live overføring av videosignaler fra luft-til-bakke, telemetri, GPS, kompass.
- Georeferering: Alle bildeopptak kan georefereres. Gjelder lengde- og breddegrad, høyde og rotasjonsinformasjon
- Kan flys: Manuelt eller autonomt vha. way-points. Innebygget Dynamic Position Hold funksjon
Les også: