Norge har vært en pådriver for å få på plass regler som skal sørge for trygg og mest mulig miljøvennlig skipsfart i de sårbare og til dels farlige arktiske områdene.
Mildere klima og issmelting har åpnet for økt kommersiell aktivitet og bruk av Arktis og Nordøstpassasjen. Polarkoden skal omfatte begge polene.
Les også: Forskere klør seg i hodet over mystisk kumlokk-fenomen
Ekstremt
Økt skipstrafikk kan utgjøre en risiko for det sårbare miljøet i området.
Ekstreme værforhold, mørketid og islagte farvann er en konstant utfordring. Dette gjelder både for sikkerheten for skip, personer om bord, men også for miljøet.
Polarkoden er globalt bindende regler for skip som skal ferdes i Arktis og Antarktis. Koden består av to deler: En sikkerhetsdel og en miljødel.
Les også: Se video av monsterskipet som er på vei mot Norge
Polsertifikat
Det er sikkerhetsdelen som nå er vedtatt av IMOs 170 medlemsland.
Den stiller blant annet krav om polarsertifikat, tilpasset redningsutstyr og opplæring av mannskap for skip som opererer i Arktis og Antarktis.
Miljødelen vil trolig bli vedtatt våren 2015.
Les også: Daewoo skal bygge verdens største isbrytende tankskip
Ministerglede
– Regjeringen vil legge til rette for en bærekraftig utvikling av nordområdene. Jeg er glad for at vi nå har fått på plass internasjonale regler for skipsfart i polare strøk, sier næringsminister Monica Mæland i en pressemelding.
Dagens regler er ikke tilpasset de spesielle forholdene. Norge har derfor vært en pådriver for å få på plass internasjonale kjøreregler for skipsfart i polare farvann. Gjennom FNs sjøfartsorganisasjon IMO har vi ledet arbeidet med Polarkoden.
– Norge har en nøkkelposisjon i Arktis. Vi har et særskilt ansvar som både flagg- og kyststat, sier Mæland.
Les også:
Slik kan skip seile lydløst i Arktis