Etter flere års byggevirksomhet er politiet endelig i mål med sin nye it-plattform. Infrastrukturprosjektet D#2 (uttales dæsj to) rulles ut til samtlige politidistrikt frem til april neste år.
Dette er en redundant Citrix-basert plattform som sentraliserer de fleste løsningene og gjør det mulig å samhandle på tvers av distriktene. Plattformen åpner også for nye muligheter, som mobile løsninger.
– Nå kan distriktene få tilgang til informasjon hos hverandre, forklarer prosjektleder Hans Christian Oppegård ved Politiets data- og materielltjeneste (PDMT).
Det har vært etterlyst lenge for å kunne samkjøre etterforskning og oppdage kriminalitet på tvers av geografiske grenser.
Les også: Kan ikke sende tekst, bilder eller kart til patruljene
Sentralisering
Hemmeligheten ligger i sentralisering: Det aller meste av løsninger og informasjon som tidligere var installert og lagret på hver politistasjon og lensmannskontor, er nå flyttet til to datahaller.
Derfra er programvare og data tilgjengelig over linje. Dette kalles tynnklientløsning, som har vært på moten til og fra de siste 30 årene.
Men dette løftet er bare ett av skrittene for moderniseringen av politiet: Dagens it-løsninger skal fremdeles brukes, og de eldste ble unnfanget sent på 70-tallet.
– Dette prosjektet omfatter ikke nye løsninger på den nye plattformen, bekrefter Oppegård.
Mye av den gamle programvaren er ikke laget for å fungere på en moderne plattform, og langt mindre på mobile enheter ute i felt.
Og prosjektlederen legger ikke skjul på at dette byr på trøbbel i det daglige.
– En del løsninger har problemer fra før. De er jo noen år gamle og hangler litt. Dermed vil ikke disse bli noe bedre på ny enn gammel plattform. Her vil vi ha de samme problemene, sier Oppegård til Teknisk Ukeblad.
Finland: Her har politiet full oversikt
Ny grunnmur måtte på plass
Hvor smart har det vært å vente med de gamle løsningene? PDMTs it-direktør, Per Håvard Pedersen, mener det ikke var mulig å fornye både infrastruktur og it-løsninger samtidig.
– Vi vet at den nye plattformen har gitt problemer, men en ny grunnmur har vært en forutsetning for å komme videre. Vi har etterslep på mer enn bare infrastrukturen, men tror at rekkefølgen vi har valgt er den rette, sier Pedersen.
– Vi klarer rett og slett ikke å gjøre alt på en gang, og det var ikke noe alternativ å fortsette med den gamle NT-plattformen, sier prosjektleder Oppegård.
Denne utdaterte Microsoft-plattformen var en del av årsaken til de store dataproblemene hos politiet i 2009, der en ganske gammel orm infiserte systemet.
Les også: Politiet må utnytte IT-systemene de allerede har
Straffesak først
Flere av løsningene ble utviklet på sent 70-tall og ut på 80-tallet. Her er det noe modernisering som tvinger seg frem: Stortinget har vedtatt ny straffeprosesslov, som ikke får praktisk effekt før nye løsninger er på plass. Her er arbeidet så vidt kommet i gang
– Det dreier seg om deler av straffesaksporteføljen. Her skal alt bygges på nytt i det som er kalt Merverdiprogrammet, forklarer it-direktør Pedersen.
Han antyder at denne jobben kan ta fem år. Kostnadene er så langt ikke avklart, men det må godkjennes av Stortinget. Det betyr at kostnadene overstiger 500 millioner kroner.
Mobile løsninger kommer
22. juli-kommisjonens rapport slo for øvrig fast at norsk politi henger langt etter kolleger i flere land når det gjelder it-utstyr i felt. Her er det forbedringer på gang.
Den nye plattformen er bygget for å takle mobile løsninger, og det lanseres snart et eget system kalt Mobiliti. Det betyr at en patrulje skal kunne benytte smarttelefoner og nettbrett.
De gamle dataløsningene i politiet er i seg selv ikke tilpasset mobilt bruk. Dermed vil det foreløpig ikke alltid være like vellykket å gjøre oppslag i etterretningsregistre eller benytte kartprogram.
– PDMT kjører et eget prosjekt på dette parallelt med D#2, og er i gang med å kartlegge behovene, sier prosjektleder Hans Christian Oppegård.
Les også:
Han er lei av Hoffs nødnettslakt
Sliter med å finne løsning for hemmelige samtaler
Vil prioritere mobildekning for viktige personer