Stadig større og kraftigere elmotorer og batterier er stikkord når Porsche nå lanserer den tredje hybrid-versjonen av Panamera.
Porsche Panamera 4 E-Hybrid skal presenteres på bilmessa i Paris senere i høst.
- Fra turbolading til batterilading: Her er Porsches elektriske slagplan
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
14,1 kWh-batteri
Den nye hybriden har en elmotor som yter 100 kW/400 Nm og som jobber i tospann med en ny 2,9-liter V6 biturbo (243 kW/450 Nm).
Batterikapasiteten er 14,1 kilowattimer.
Til sammenligning hadde den første Panamera-hybriden fra 2011 en 34 kW elmotor og et 1,7 kWh nikkelmetallhydridbatteri.
Den første ladbare versjonen, Panamera S E-Hybrid, som kom for tre år siden, hadde en elmotor på 70 kW og et litiumionebatteri med en kapasitet på 9,4 kWh.
![Dette er den tredje hybridversjonen av Panamera. <i>Bilde: Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG</i>](https://images.gfx.no/290x/1905/1905269/panamera3.jpg)
Vekten på nykommerens batteripakke er ifølge Porsche den samme som på utgående modell, på tross av kapasitetsøkningen.
![Ingen hurtiglading på denne porschen. <i>Bilde: Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG</i>](https://images.gfx.no/290x/1905/1905271/panamera1.jpg)
Den elektriske rekkevidden oppgis til 50 kilometer. Maksimal ladeeffekt er 7,2 kW.
Toppfarten er 140 kilometer i timen med batteridrift og 278 kilometer i timen når bensinmotoren også får bidra.
918-teknologi
Samlet ytelse er 340 kW/700 Nm. Kreftene distribueres til alle fire hjul og drivlinja har en ny versjon av PDK-girkassa (åtte trinn, dobbelkløtsj) og en ny generasjon hybridmodul.
![Porsche Panamera 4 E-Hybrid. <i>Bilde: Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG</i>](https://images.gfx.no/290x/1905/1905267/porsche-zoom.jpg)
Porsche skriver at dette hybridsystemet henter mye fra 918 Spyder, som har to elmotorer og har prestert ei rundetid på 6 minutter og 57 sekunder på Nürburgrings Nordschleife.
![Porsche Panamera 4 E-Hybrid. <i>Bilde: Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG</i>](https://images.gfx.no/290x/1905/1905268/panamera4.jpg)
På Panamera hybrid-forgjengeren måtte gasspedalen presses ned minst 80 prosent for å slippe løs de ekstra elektriske kreftene. Nå er all kraften tilgjengelig fra første stund, opplyser produsenten.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2833/2833606/EcoStruxure_IT.jpg)
Dermed skal den velvoksne gran turismoen være i stand til å akselerere fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,6 sekunder.
Første generasjon Panamera-hybrid brukte seks sekunder, og andre generasjon 5,5 sekunder.
Panamera E-Hybrid koster fra 1,3 millioner kroner i Norge. Til sammenligning koster turbo-versjonen fra 2,2 millioner. Men den bruker et sekund mindre fra stillestående til 100 kilometer i timen (3,6 s).
Elektrifiseringsplanene
Hybriden som nå lanseres er i tråd med den elektriske slagplanen som Porsche-sjef Oliver Blume la fram i vinter.
Den kan kort oppsummeres slik: Hybridisering av hele flåten, inkludert 911, og lansering av selskapets første helelektriske bil innen 2020.
Elbilen vil bygge på Mission E, ble vist fram i Frankfurt for et år siden. Konseptbilen har to elmotorer av samme type som benyttes på sportsvogna 919 hybrid og en samlet ytelse på 440 kW.
Porsche investerer i overkant av en milliard euro i Mission E-programmet alene.
Mesteparten, 700 millioner euro, går til utvidelse av hovedkvarteret i Zuffenhausen rett nord for Stuttgart. Der skal det blant annet bygges en ny monteringsfabrikk, samt at motorfabrikken skal bygges ut for å håndtere også elektriske drivlinjer.
- Stor oversikt: Her er rekkevidden på elbilene du kan kjøpe nå