Porsche GT3 R Hybrid debuterer på bilutstillingen i Genève i neste måned.
I tiden etterpå er det mulig å se sportshybriden i sitt rette element, ettersom Porsches testprogram tilsier at den skal delta i en rekke langdistanseløp utover våren.
For eksempel helga 15-16. mai, når GT3 R Hybrid stiller i 24-timersløpet på Nürburgrings legendariske Nordschleife.
Hybridveteraner
Det er ikke mer enn en drøy måned siden at Porsche-sjef Michael Macht uttalte til Autocar at det er helt utenkelig for dem å lage en hybridversjon av noen av sportsbilene. En helelektrisk sportsbil, var derimot noe de jobbet med.
Les saken: – Ingen sportshybrid fra oss
Enten har Macht spilt med ikke helt åpne kort, eller så har Autocar misforstått. Uansett sier Porsche nå at racingerfaringen de nå skaffer seg skal brukes til å utvikle hybridteknologi for sportsbiler beregnet på vanlige veier.
Porsche understreker samtidig at de langt fra er noen noviser på hybriddrift. Ferdinand Porshce utviklet allerede i 1900 det som regnes som verdens første hybridbil for Hofwagenfabrik Ludwig Lohner & Co i Wien, nemlig «Semper Vivus».
120 kW i akselerasjon
Hybriddrivverket i GT3 R Hybrid minner om KERS-systemet som ble brukt på enkelte av Formel 1-bilene i fjorårssesongen.
Les sakene: Nå kommer Formel 1-hybridene
Bilen er ikke som hybridene som ruller på veiene i dag der bremseenergi (mekanisk) må omformes via elektrisk til kjemisk energi på batteriene og deretter motsatt vei tilbake igjen til elmotoren med de tap det nødvendigvis gir.
Her lagres energien mekanisk i en hurtigroterende (40 000 rpm) svinghjulsgenerator plassert ved siden av sjåføren. Denne energien er nok til å forsyne de to elektromotorene på framhjulene, hver på 60 kW, med strøm i 6-8 sekunder.
I Porsche-verdenen handler altså hybriddrift om racing – forbikjøringer og akselerasjon ut av svingene – snarere enn traust drivstofforbruk, selv om det også gir en gevinst med tanke på færre pitstopp.
Bakhjulene drives av en sekssylindret boksermotor på fire liter som yter 480 hk.