Det var i hvert fall budskapet fra Porsche-sjef Michael Macht fra scenen på bilutstillingen i Genève da han i dag avduket tre hybridmodeller.
Henholdsvis Porsche Cayenne S Hybrid, en parallellhybrid med samme drivverk som nye Touareg Hybrid, løpsbilen Porsche GT3 R Hybrid som i mai stiller til start på 24-timersløpet i Nürburg og ikke minst hybridkonseptet 918 Spyder.
Les sakene:
Tre elmotorer og en V8-er
918 Spyder har tre elmotorer, to på forakselen og én på bakakselen, med en samlet effekt på 160 kW.
Disse kombineres med en midtstilt V8-er på 3,4 liter og en effekt på over 500 hk ved 9.200 omdreininger. En videreutvikling av motoren som sitter i sportsvogna RS Spyder.
Denne motoren driver bakhjulene sammen med én elmotor, uten at Porsche røper mange detaljer om hybriddrivverket.
Mens elmotorene i GT3 R Hybrid henter energi fra en svinghjulsgenerator, er 918 Spyder utstyrt med litiumionebatterier. Det er altså en ladbar hybrid (plug-in-hybrid).
Raskere enn Carrera GT
Ifølge Porsche skal sportsbilen være kapabel til et drivstofforbruk helt nede i 0,3 liter på mila og et utslipp på kun 70 gram per kilometer.
Ved hvilken kjøresyklus sier ikke Porsche noe om, men det ligger i kortene at det er i såkalt E-Drive-modus. 918 Spyder skal kunne kjøre 25 kilometer på strømmen fra de vannavkjølte litiumionebatteriene alene.
Ytterligere tre kjøremodi eksisterer: Hybrid-modus, Sport Hybrid-modus og Race Hybrid-modus. Når sistnevnte knapp er trykket ned, lover Porsche at 918 Spyder skal klare legendariske Nordschleife på Nürburgring på under 7 minutter og 30 sekunder – raskere enn Porsche Carrera GT.
Under presentasjonen i Genève hadde produsenten med seg en kløktig produsert video som peker tilbake til 1900 da professor Ferdinand Porsche rullet inn til verdensutstillingen i Paris med verdens første hybrid, Lohner-Porsche. Den hadde to elmotorer og 1,8 tonn blybatterier.