MOTOR

Porsche presser grenser

Nå har sportsbilprodusenten for alvor tatt steget inn i hybridalderen.

2. mars 2010 - 12:05

Det var i hvert fall budskapet fra Porsche-sjef Michael Macht fra scenen på bilutstillingen i Genève da han i dag avduket tre hybridmodeller.

Henholdsvis Porsche Cayenne S Hybrid, en parallellhybrid med samme drivverk som nye Touareg Hybrid, løpsbilen Porsche GT3 R Hybrid som i mai stiller til start på 24-timersløpet i Nürburg og ikke minst hybridkonseptet 918 Spyder.

Les sakene:

Porsche med to elmotorer

Ny Touareg kommer som hybrid

Tre elmotorer og en V8-er

918 Spyder har tre elmotorer, to på forakselen og én på bakakselen, med en samlet effekt på 160 kW.

Disse kombineres med en midtstilt V8-er på 3,4 liter og en effekt på over 500 hk ved 9.200 omdreininger. En videreutvikling av motoren som sitter i sportsvogna RS Spyder.

Denne motoren driver bakhjulene sammen med én elmotor, uten at Porsche røper mange detaljer om hybriddrivverket.

Mens elmotorene i GT3 R Hybrid henter energi fra en svinghjulsgenerator, er 918 Spyder utstyrt med litiumionebatterier. Det er altså en ladbar hybrid (plug-in-hybrid).

Porsche viste fram tre hybrider i Genève i dag. GT 3 R Hybrid (f.v), Cayenne s Hybrid og konseptbilen 918 Spyder. Foto: Porsche

Raskere enn Carrera GT

Ifølge Porsche skal sportsbilen være kapabel til et drivstofforbruk helt nede i 0,3 liter på mila og et utslipp på kun 70 gram per kilometer.

Ved hvilken kjøresyklus sier ikke Porsche noe om, men det ligger i kortene at det er i såkalt E-Drive-modus. 918 Spyder skal kunne kjøre 25 kilometer på strømmen fra de vannavkjølte litiumionebatteriene alene.

Ytterligere tre kjøremodi eksisterer: Hybrid-modus, Sport Hybrid-modus og Race Hybrid-modus. Når sistnevnte knapp er trykket ned, lover Porsche at 918 Spyder skal klare legendariske Nordschleife på Nürburgring på under 7 minutter og 30 sekunder – raskere enn Porsche Carrera GT.

Under presentasjonen i Genève hadde produsenten med seg en kløktig produsert video som peker tilbake til 1900 da professor Ferdinand Porsche rullet inn til verdensutstillingen i Paris med verdens første hybrid, Lohner-Porsche. Den hadde to elmotorer og 1,8 tonn blybatterier.

Videoen kan ses her

Porsche har beholdt turtelleren midt i synet på 918 Spyder. Foto: Porsche

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.