Posten Norge annonserte i dag at de arbeider med et digitalt postsystem kalt Digipost.
Det innebærer at alle nordmenn i løpet av våren vil kunne motta post i en digital postkasse i tillegg til den fysiske postkassen.
Nye ben
Det skal redusere mengden brukernavn og passord postmottakerne må holde styr på, gjøre det mulig å motta sensitiv post digitalt og gjøre det enklere å arkivere og holde oversikt over innkommet post.
– Det har blitt mindre og mindre tradisjonell post, men vi har utfordret oss selv og blitt utfordret av staten til å utvikle nye forretningsområder. Vi har skaffet nye ben å stå på, og nå er vi opptatt av å ta postdistribueringen inn i en digital virkelighet, sa Postens konsernsjef Dag Mejdell under en presseseanse onsdag.
Nettbanksikkerhet
Den nye postboksen vil basere seg på din gateadresse, i tillegg til personnummer. Dermed skal den digitale postkassen enkelt kunne følge med når du flytter og endrer adresse.
I utgangspunktet vil det være BankID og smartkort fra Buypass som står for autentiseringen, i tillegg til et brukervalgt passord. Passordet vil være nok til å se “vanlig” post, mens man må autentisere seg en ekstra gang for å få tilgang til de mer sensitive brevene.
Posten jobber også med andre sikringsløsninger.
– Vi jobber nå også med en såkalt nivå 4-løsning, som har høy nok sikkerhet for ekstra sensitivt materiale som for eksempel helseopplysninger. Denne er imidlertid ikke klar enda, sier Mejdell til Teknisk Ukeblad.
– Du er ikke redd for at Digipost bare vil bli oppfattet som en annen form for e-post?
– Jo, det er selvfølgelig en risiko, men vi mener at dette gir mange fordeler sammenlignet med e-post. Det er enkelt, gjør det lett å samle og arkivere post, har langt høyere sikkerhet og kan også flyttes med deg.
– Hva er målet for brukerantall?
– Vi håper selvfølgelig på at et stort antall nordmenn skal ta dette i bruk, men er realistiske og inneforstått med at slike ting tar tid. Har vi over en million brukere i løpet av 2011, vil jeg være svært fornøyd, sier Mejdell.
Porto
Og Posten ønsker selvfølgelig også å tjene penger på Digipost. Det betyr at løsningen ikke vil bli gratis, men ha porto som vanlig post.
– Dette vil koste penger. Men det vil bli forskjell mellom offentlige avsendere, bedriftsavsendere og privatpersoner, og uansett vesentlig billigere enn fysisk post. Privatpersoner vil dessuten få et visst antall sendinger kostnadsfritt, sier Mejdell, som også tror løsningen vil bli åpnet for reklame etter hvert, men sier det skal være valgfritt for brukerne om de vil motta den.
Uten spam
Posten garanterer også at Digipost vil bli en helt spamfri løsning.
– Dette er ikke e-post. Vi tror dette er et behov som ikke er dekket i dag, og at det er viktig med vår kunnskap og kompetanse etter hvert som mer og mer vil komme digitalt. Digitaliseringen har ført til at markedet er modent for dette, sier Mejdell.
– Kreativt
En opplagt samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa gratulerte Posten med dagen, og sa at hun så det slik at dette vil åpne for at den grønne postkassen kan flyttes inn i stua hos folk.
– Noen har også lang vei til postkassen, og nå får de muligheten til å få posten rett inn i stua. Utbyggingen av bredbånd har gjort dette mulig, og det pågår en kontinuerlig dugnad for å gi dekning til de siste 3000 husstandene som i dag ikke har dekning, sa hun, og poengterte overfor Teknisk Ukeblad at hun mente løsningen var “kreativ og framtidsrettet”.
Posten vil i tiden frem til endelig lansering arbeide med testing av løsningen. De inviterer også avanserte nettbrukere til å bidra med innspill i utviklingen.