RYGGE: 15. januar 1980 landet Norges første F-16 Fighting Falcon på Rygge.
På dagen 30 år etter ble kampflyet i dag feiret på et general- og veterantungt arrangement på Rygge flystasjon.
F-16-veteraner
For 30 år siden var det Steinar Berg som satt bak stikka da han fløy F-16B-maskinen hjem fra Fokker-fabrikken i Nederland.
Berg reiste til USA som testpilot i april 1977 og var den første nordmannen som fløy jagerflyet.
– Jeg er ikke overrasket, heller bare fornøyd, med at flyet fortsatt er med oss etter 30 år. Vi visste i 1980 at vi hadde å gjøre med noe av det ypperste av teknologi og at det med oppgraderinger ville ha en lang levetid, sier Berg (67 i neste uke) til Teknisk Ukeblad.
På jubileumsdagen var det en annen F-16-pioneer, Hans Magnus Lie (66) som fløy jubilanten til Rygge. Lie var en av de fire første til å ta i bruk kampflyet. I dag satt riktignok den pensjonerte obersten med et bredt glis i baksetet, mens oberstløytnant og sjef for 332 skvadron i Bodø, Øivind Gunnerud, satt bak stikka.
Bedre nå
Statssekretær Espen Barth Eide i Forsvarsdepartementet påpekte i sin gratulasjonstale at det ikke er en skrøpelig jubilant som blir feiret.
– Som våpensystem er F-16 i dag bedre enn noensinne, det er det bred faglig enighet om. Det skyldes selvsagt de nye systemene, våpen og sensorer, som er bygget inn i skroget. Perioden 2016-2020 vil være et optimalt tidspunkt for utskifting. Før skrogtrettheten blir for stor og timet i forhold til erstatteren F-35. Men vi kan ikke tillate at kapasiteten går ned i inn/utfasingsperioden. Kampflyene er en av de aller viktigste strategiske ressursene vi har, sa Barth Eide.
Han påpekte at F-16 ble produsert i mer enn 4.500 eksemplarer. Det ble kjøpt av mange land og er fortsatt kampflyet med flest enheter i operativ drift. Gjennom kjøpet har Norge knyttet svært tette samarbeid med andre F-16-land og oppnådd både økonomiske og operative gevinster.
– Denne tradisjonen ønsker vi å ta videre i F-35-programmet. Det er viktig å reflektere rundt det vi har lært av F-16-anskaffelsen, sa statssekretæren.
Norges beste våpenkjøp
Både Barth Eide, sjef for Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO), generalmajor Trond Karlsen og generalinspektøren for Luftforsvaret, generalmajor Stein Erik Nodeland, mener det er all grunn til å gratulere dem som på 70-tallet gjorde anskaffelsesbeslutningen.
– Det er trolig Forsvarets beste våpenkjøp. Våre block 10/15-fly har ved utgangen av 2009 fløyet 314.000 timer som tilsvarer rundt 36 år kontinuerlig flyging, fortalte Karlsen.
Siden introduksjonen i 1980 har de norske F-16-maskinene vært gjennom en rekke oppgraderinger. Etter midtlivsoppdateringen på midten av 1990-tallet og senere M2, M3 og M4 er man nå i gang med M5. Også en del fly har eller skal få nye vinger. Men selv med forbedrede motorer, topp avionikk, sensorer og våpen,
– Flyene begynner å merke alderen. Men vi må ta høyde for at de skal feire 40-årsjubileum også, selv om det kanskje blir i kombinasjon med at de fases ut, sa FLO-sjefen.
Tror på F-35
Generalinspektøren fortalte at når han tenker på F-16, tenker han på ny teknologi og tilpassingsevne.
– Spitfire var high tech da Norge anskaffet det, og F-16 kom med helt banebrytende teknologi og ytelser. Jeg er fornøyd med valget av F-35 som vil flytte enda noen nye grenser, sa Nodeland.
Nodeland trakk fram hvordan små F-16-land har stått sammen og fått stor tyngde i videreutviklingen av våpensystemet. Det har gitt tilgang til teknologi og kompetanse til en helt annet kostnad enn dersom Norge sto alene. Og i kjølvannet har det kommet en felles kampstyrke som er unik internasjonalt.
Dette mener også veteranen Steinar Berg blir viktig for dette århundrets flykjøp:
– Jeg tror F-35-programmet kan bli like vellykket som F-16-programmet dersom man klarer å videreføre suksessfaktorene fra den gang, da vi kjøpte en 72/998-andel i utviklingskostnadene. Det er den samme fabrikken og publikummet i dag. Vi får bare håpe at nederlenderne og danskene ikke finner på noe dumt, sier Berg og sikter til at disse nært tilknyttede F-16-landene ennå ikke har bestemt seg for en erstatter.