BERLIN: Panasonics administrerende direktør Laurent Abadie gjorde stor entré på IFA-messa i Berlin onsdag.
I Tesla
Han kom like godt kjørende inn på scenen i en gul Tesla Roadster, som Panasonic er involvert i batteriene på.
Men det viktigste var likevel produktlanseringene. Abadie hadde først og fremst med seg selskapets nye «premium»-objektiver Lumix X, som passer til Panasonics micro four thirds-kameraer i G-serien.
Små
Det ene er det minimale 14-42mm/F3.5-5.6 med en vekt på cirka 95 gram, mens zoom-varianten 45-175mm/F4.0-5.6 også er av den relativt lette sorten, med sine cirka 210 gram.
Panasonic hevder selv at det førstnevnte objektivet er omtrent like stort som et 20mm «pancake»-objektiv når kameraet ikke er i bruk.
Sammenlignet med 14-42-objektivet som i dag er standard for G-serien, er det nye objektivet 48 prosent lettere.
Kompakt-3D
Panasonic viste også frem nye Lumix-kameraer som ble lansert for noen dager siden, og annonserte at de jobber med et kompaktkamera med 3D-funksjonalitet.
Det nye kameraet vil bruke to 4x-zoomlinser med «tynn, foldet optikk».
Mer 3D
Videre lanserte de et nytt, avansert videokamera med 3D-funksjonalitet. Kameraet har fått navnet HDC-Z10000, og er kompatibelt med den nye AVCHD Progressive-standarden.
Ifølge Panasonic plasserer Z10000 seg i prosumer-segmentet, altså et sted mellom profesjonelle og forbrukere, og de skryter også av nanobelegget de for første gang har brukt på et videokamera. Det skal gi skarpe og klare bilder.
- Dette vil bringe ny begeistring blant annet til dokumentarer og nyheter, sa Panasonics Takuya Sugita.
Les også: