Det er 40 år siden supersoniske passasjersfly ble tatt i bruk og snart 70 år siden lydmuren ble brutt for første gang.
Snart 13 år etter at Concorde ble parkert for godt, er det på tide at det snart blir mulig å frakte passasjerer i overlydshastighet igjen, mener Nasa.
Mandag fikk Lockheed Martin oppdraget med å designe et supersonisk passasjerfly som er stillegående og dermed kan fly over land.
- Norsk pilot testet: Slik er F-35 egentlig i «dogfight»
Fra drønn til dunk
For at overlydsfly skal kunne få en vesentlig plass i luftfarten, må de først bli billigere i drift og det må utvikles teknologi som håndterer støyproblemet.
Supersoniske fly har den ulempen at de sleper med seg sjokkbølger som for folk på bakken høres som høye smell når de passerer.
Derfor har det vært strenge restriksjoner for hvor det er lov å fly i overlydshastighet, noe for eksempel Concorde måtte forholde seg til.
Kontrakten gjelder et såkalt «low boom»-demonstrasjonsfly. Navnet spiller på det engelske begrepet «sonic boom».
Målet er å redusere dagens overlydsdrønn til et lite dunk, eller «hjerteslag»-lyd som Nasa beskriver det som (se og hør i videoen nederst i artikkelen).
- Nasa ofret tre Cessna 172: Her slår flyet kollbøtte for å sikre bedre nødutstyr
Arven fra X-1
14. oktober 1947 ble Charles «Chuck» Yeager den første som offisielt fløy raskere enn lydens hastighet.
Farkosten var rakettflyet Bell X-1 som oppnådde en hastighet på Mach 1,06.
Dette flyet kom til som en del av høyhastigetsforskningen til daværende National Advisory Committee for Aeronautics (NACA) som ble til Nasa i 1958.
– Nå viderefører vi arven fra våre supersoniske X-fly med denne kontrakten på å designe mer stillegående overlydsfly beregnet på passasjertransport, sa Nasa-sjef Charles Bolden på en pressekonferanse mandag.
Flere X-fly
Med nytildelte midler på det føderale budsjettet har Nasa en tiårsplan som kort fortalt handler om å utvikle fly som bruker mindre drivstoff og bråker mindre, med hovedvekt på hvordan flyene utformes.
En vesentlig del av dette er programmet «New Aviation Horizons» der Nasa ønsker å få designet og bygget en rekke demonstrasjonsfly, såkalte X-fly, innenfor flere kategorier, inkludert subsoniske.
Lockheed Martin er tildelt 20 millioner dollars-kontrakten på prosjektet som kalles «Quiet Supersonic Technology» (QueSST), og har med seg GE Aviation og Tri Models Inc. som underleverandører.
Det betyr at selskapet i løpet av 17 måneder skal ta fram et konsept med grunnleggende design, spesifikasjoner og krav.
Nasas mål er at at design- og byggefasen skal være ferdig til at flytesting med en QueSST-prototyp kan starte rundt 2020.
- Rogers halefinne-diffraksjonsberegninger gjorde susen: Nå løser de problemene med tåke på Gardermoen
Supersonisk forretningsjet
Sivile overlydsfly har ikke vært i drift siden 2003 da Air France og British Airways pensjonerte sine Concorde-fly i henholdsvis mai og oktober.
Nasa er ikke de eneste som jobber med supersoniske passasjerfly.
Amerikanske Aerion lanserte allerede i 2004 konseptet Aerion Supersonic Business Jet (SBJ) basert på deres patenterte «supersonic natural laminar flow»-teknologi (SNLF) - for øvrig med testbidrag fra nettopp Nasa.
Etter hard medfart under finanskrisa har det Reno-baserte selskapet våknet til live igjen med designet på en større, tremotors forretningsjet - AS2 - kapabelt til en marsjhastighet på Mach 1,4.
Det skal sies at det finnes mange «papirfly», elleville design som aldri vil materialisere seg på noen fabrikk, men man skal være forsiktig med å putte AS2 i den båsen.
Både fordi Aerion i fjor kunne bokføre sin første ordre på 20 fly, og ikke minst fordi selskapet det siste halvannet året har hatt Airbus med på utviklingsarbeidet.
Det er ventet at selskapet før sommeren skal velge motorer og deretter formelt lansere AS2-programmet.
AS2 skal etter planen fly første gang i 2021 og leveres fra 2023.
- Flere detaljer om flyet: Nå kommer nye passasjerfly som bryter lydmuren