MOTOR

– Produksjonsfeil hos Rolls-Royce

3. des. 2010 - 15:39

Det sier den australske havarikommisjonen, ATSB, i sin foreløpige rapport som ble offentliggjort i dag.

Konklusjonen er neppe spesielt god reklame for Rolls-Royce som produserer Trent 900-motorene som besørger framdrift på mange av Airbus A380-flyene.

– Motorhavari skyldtes oljebrann

Rolls-Royce: To forskjellige motorhavarier

Nummer to-motoren fra QF 32 er plukket av vingen og demontert i forbindelse med havarigranskingen. Foto: ATSB

Tretthetsbrudd

ATSB-rapporten viser til at turbinhjuldeler ble skutt ut av motorhuset og gjennom vinge og vingefester. Som igjen gjorde skader på flere flykritiske systemer. A380-maskinen klarte likevel å lande trygt.

De foreløpige undersøkelsene tyder på tretthetsbrudd på et rør som sørger for oljetilførsel til høytrykks- og mellomtrykksturbinstrukturen. Her har det lekket olje som igjen har tatt fyr.

ATSB konstaterer unøyaktighet i utboringen som har gjort oljerøret tynnere på den ene siden. Og det er her tretthetsbruddet har oppstått (se foto under).

Foto: ATSB Paul Dixon

Dramatisk

Det var rute QF 32 som var på vei fra Singapore til Sydney 4. november som var faretruende nær å skape dyster statistikk for både det australske flyselskapet Qantas og Airbus, produsenten av verdens største passasjerfly.

Besetningen om bord har fortalt at takeoff gikk som normalt og flyet klatret i 250 knops hastighet opp til 7 000 fot da de hørte to høye og samtidige smell, med påfølgende indikasjoner om at nummer to-motoren hadde sviktet.

Flyet med registreringsnummer VH-OQA var den første A380 som Qantas tok levering på. Det ble satt i trafikk 18. september 2008.

Det var 440 passasjerer, 24 kabinansatte og 5 flygere, til sammen 469 mennesker, om bord på flyet under nødlandingen.

Superjumboen satt på bakken

Qantas' sjuende A380 på vei ut fra sluttmonteringen i Toulouse. Foto: Per Erlien Dalløkken

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.