Det sier den australske havarikommisjonen, ATSB, i sin foreløpige rapport som ble offentliggjort i dag.
Konklusjonen er neppe spesielt god reklame for Rolls-Royce som produserer Trent 900-motorene som besørger framdrift på mange av Airbus A380-flyene.
– Motorhavari skyldtes oljebrann
Rolls-Royce: To forskjellige motorhavarier
Tretthetsbrudd
ATSB-rapporten viser til at turbinhjuldeler ble skutt ut av motorhuset og gjennom vinge og vingefester. Som igjen gjorde skader på flere flykritiske systemer. A380-maskinen klarte likevel å lande trygt.
De foreløpige undersøkelsene tyder på tretthetsbrudd på et rør som sørger for oljetilførsel til høytrykks- og mellomtrykksturbinstrukturen. Her har det lekket olje som igjen har tatt fyr.
ATSB konstaterer unøyaktighet i utboringen som har gjort oljerøret tynnere på den ene siden. Og det er her tretthetsbruddet har oppstått (se foto under).
Dramatisk
Det var rute QF 32 som var på vei fra Singapore til Sydney 4. november som var faretruende nær å skape dyster statistikk for både det australske flyselskapet Qantas og Airbus, produsenten av verdens største passasjerfly.
Besetningen om bord har fortalt at takeoff gikk som normalt og flyet klatret i 250 knops hastighet opp til 7 000 fot da de hørte to høye og samtidige smell, med påfølgende indikasjoner om at nummer to-motoren hadde sviktet.
Flyet med registreringsnummer VH-OQA var den første A380 som Qantas tok levering på. Det ble satt i trafikk 18. september 2008.
Det var 440 passasjerer, 24 kabinansatte og 5 flygere, til sammen 469 mennesker, om bord på flyet under nødlandingen.