TRONDHEIM: Professoren og oppfinneren Donald Sadoway ble nylig æresdoktor ved NTNU og har inspirert forskere i Trondheim til å starte et forskningsprosjekt på hans unike høytemperaturbatteri (liquid metal battery.)
Batteriet kan lagre enorme mengder energi på en rimelig måte og er mye større enn vanlige batterier.
Om det noensinne blir produsert, vil det sannsynligvis være like stort som en enebolig.
Les også: Slik fungerer batteriet som endret verden
Ble inspirert
– Sadoway var her i 2011 og holdt et foredrag. Vi ble veldig inspirerte og bestemte oss for å søke om midler for å forske videre på høytemperaturbatteri. Vi har mye kunnskap innen dette fagfeltet og tror vi kan nå langt med videre forskning på denne type batteri. Lykkes vi, vil vi øke verdien av sol- og vindkraft drastisk. I tillegg reduserer vi behovet for backupkraft fra fossile kilder, sier forsker i Sintef, Ole Kjos, til Teknisk Ukeblad.
Sadoway synes det er topp at NTNU/Sintef bygger opp kompetanse på høytemperaturbatteri.
– Jo flere som forsker på dette, jo større sjanse er det for at batteriet kommer ut på markedet. Denne forskningen er viktig for samfunnet, sier John. F. Elliott, professor i materialkjemi ved Massachusetts Institute of Technology (MIT).
Les også: Slik får du maksimalt ut av mobilbatteriet
Har Bill Gates som investor
Canadieren startet forskningen som førte til dette unike batteriet for ti år siden. Etter seks år etablerte han en bedrift som jobber for å få batteriet ut på markedet. Med seg på laget har de Bill Gates.
– Bill tok kontakt med meg etter å ha sett en av mine kjemiforelesninger på nettet. Han ønsket i utgangspunktet å snakke med meg om utdanning og forskning, men etter hvert ble han også veldig interessert i min nye oppfinnelse, sier Sadoway.
Microsoft-gründeren ble den første investoren i firmaet til Sadoway og er fortsatt med som investor.
– Det er annerledes å jobbe med utvikling av et batteri enn med for eksempel software. Software tar forholdsvis kort tid å utvikle og kan selges til en høy pris. Høytemperaturbatteriet tar lang tid å utvikle og må selges til en lav pris. Folk forventer at strøm skal være billig og at strømnettet fungerer hele tiden. Derfor må batteriet testes ut over lang tid, sier forskeren, som har publisert 140 vitenskapelige artikler og har tatt patent på hele 16 produkter.
Les også: Tesla bygger gigantfabrikk for litiumionebatterier
Vil forbedre elbilbatteri
– Sadoway er en anerkjent fagperson og er kjent for å være en veldig dyktig foredragsholder. Han har en nær tilknytning til både NTNU og norske bedrifter. Vi synes hans forskning på storskala energilagring er lovende og håper å bidra til videre forskning innen denne tematikken gjennom vårt nye prosjekt, sier professor ved NTNU, Ann Mari Svendsson.
Sadoway er 64 år, men har på langt nær begynt å tenke på pensjonisttilværelsen.
– Jeg har nettopp startet et firma som har fokus på metallproduksjon, som for eksempel å lage stål uten karbon. Når jeg er ferdig med det, vil jeg gå løs på elbiler. Jeg vil få laget et billig og langtlevende elbilbatteri.
Les også:
Denne bussen har fire tonn batterier
– Nissan Leaf-batterier viser ingen svekkelse etter 100.000 kilometer
Batteri på skip sparer miljøet for 10 ganger så mye CO2 som batteri i biler