Statens vegvesen anbefaler bare biler som har fem stjerner i NCAPs kollisjonstestprogram. Toppskår i NCAP-testen har mange nye bilmerker.
Men sikkerhetsutstyr kan indirekte bli avgiftsbelagt i Norge.
Avgiftsfaktor
– Dette skyldes at sikkerhetsutstyr, som alt annet utstyr, øker bilens vekt. Og bilens vekt er en avgiftsfaktor i Norge, sier leder for politikk og strategi i Opplysningsrådet for Veitrafikken, Vilrid Femoen.
Administrerende direktør i Volvo Norge, Øystein Herland, mener også avgiftene er lagt opp på feil måte.
– Myndighetene må se på avgiftssystemet på nytt. I likhet med lavt CO2-utslipp bør sikkerhetsutstyr også premieres, ikke avgiftslegges på grunn av at vekten øker. Det er provoserende, sier Herland til Teknisk Ukeblad.
Les også: Norske bilavgifter gir mest CO2-kutt
– Uakseptabelt
Fremskrittspartiets Bård Hoksrud er enig.
– At myndighetene avgiftslegger sikkerhetsutstyr er helt uakseptabelt. Dersom man har behov for en romslig familiebil, vil avgiften på grunn av vekt bli såpass høy at mange ikke har råd til slike sikre biler i Norge. Finansdepartementet håner bilistene ved å sette slike avgifter, sier Hoksrud, som sitter i Transportkomiteen på Stortinget.
– Ønsker mellomklassebiler
På spørsmål om hva slags bilpark Trygg Trafikk ønsker seg, bekrefter direktør Kari Sandberg:
– Vi ønsker oss flere mellomklassebiler, som for eksempel Volkswagen Passat, Volvo V70, Ford Mondeo og Audi A6, på veiene. Dette er biler som er sikrere enn mindre biler, men også bedre for myke trafikanter enn de største bilene, sier Sandberg til Teknisk Ukeblad.
Finansdepartementet er bedt om å gi en kommentar til denne saken, men svarer at de ikke er i stand til å kommentere dette umiddelbart.