Petroleumstilsynet har fullført sin granskning av en ulykke på Heidrun, hvor en 31 kilo tung dekkrist falt åtte meter og sneiet en person som jobbet i området under. Vedkommende fikk smerter og hevelse i skulder.
Ptil konkluderer med at ulykken ved ubetydelig endrede omstendigheter hadde potensial for fatalt utfall eller alvorlig personskade og større materielle skader.
Hendelsen, som fant sted i september i fjor, føyer seg dermed inn i en rekke hendelser i fjor som kunne endt – og i ett tilfelle endte – med dødsfall.
- Har jobbet med teknologien i 10 år: Nå lykkes endelig gründerne
Fallenergi på 2430 joule
Ifølge Petroleumstilsynet skjedde hendelsen i brønnintervensjonstårnet på Heidrun-innretningen, i forbindelse med nedrigging etter en kveilerørsoperasjon.
Det foregikk en løfteoperasjon av en strekkstagkompensator påmontert en lengde stigerør.
Under denne operasjonen dunket strekkstagkompensatoren inn i en åpen dekksluke og slo løs en dekkrist. Dekkristen falt åtte meter ned og sneiet en person som jobbet i området under.
Dekkristen veide 31 kg og representerte en fallenergi på 2430 joule. Ifølge Norsk olje og gass vil en fallenergi på over 40 joule kunne medføre alvorlig personskade eller død.
Dekkristen kunne dessuten falt videre ned på underliggende dekk hvor det befant seg personell og hydrokarbonførende systemer, konkluderer tilsynsmyndigheten.
Flere avvik
Petroleumstilsynet har avdekket flere avvik i forbindelse med ulykken.
– Granskingen har identifisert en rekke brudd på barrierer. Vårt inntrykk er at flere barrierer har sviktet samtidig, og flere av disse er av grunnleggende karakter som risikovurdering, planlegging og kompetanse. Det er identifisert designmessige svakheter med dekksluke, men de fleste barrierebruddene kan likevel knyttes til organisatoriske og operasjonelle elementer, skriver Ptil.
Det er i tillegg identifisert avvik knyttet til teknisk integritet, oppfølging, identifisering av risiko, roller og ansvar og styrende dokumentasjon.
Ptil har bedt operatørselskapet Statoil om en redegjørelse for hvordan avvikene vil bli håndtert.
Også politiet har etterforsket hendelsen.
- Han ba kompisene i oljebransjen om en gründer-idé: Dette ble resultatet
Har erstattet alle dekkristene
Statoil uttaler at de ser alvorligheten i hendelsen, og understreker at personell aldri skulle ha vært eksponert for denne typen risiko.
– Vi erkjenner at dette ikke var godt nok. Det ble klart ganske raskt etter hendelsen for et halvt år siden at dette var en ulykke som kunne ha fått fatale følger. En 31 kilo tung dekkrist, da er det store krefter i sving, så det er ingen tvil om at dette kunne endt mer alvorlig enn det gjorde, sier pressetalsmann i Statoil, Morten Eek, til Teknisk Ukeblad.
Han forklarer at det nå er viktig for Statoil å lukke årsaksforholdet og lære av de feilene som ble begått, for å sikre at en tilsvarende hendelse ikke kan skje igjen.
– Både Ptils rapport og våre egne funn viser at dekkristen enten skulle ha vært fjernet eller festet. Derfor har vi sørget for at alle slike dekkrister på Heidrun nå er fjernet og erstattet av fastsveisede plater. Dette er en erfaring vi har tatt med oss og delt på tvers på sokkelen, slik at dette ikke skal utgjøre en fare andre steder heller, påpeker Eek.
Rekordmange alvorlige hendelser
Petroleumstilsynet startet granskinger i rekordmange hendelser i fjor, hele ti stykker.
Flere av dem har konkludert med at hendelsen kunne hatt potensial for dødsfall eller alvorlige personskader.
Helt på tampen av året skjedde det som ikke skulle skje: Uværet i Nordsjøen tok liv etter at en kjempebølge slo ut vinduer i boligkvarteret på riggen COSL Innovator.
Det var første dødsulykke på sokkelen siden 2009.
Petroleumstilsynet har analysert bakgrunnen for de 10 granskingene som ble startet i fjor, uten å ha funnet klare sammenhenger mellom dem eller med nedskjæringene i bransjen. De vil likevel fortsette arbeidet med analysene.
- Verdensnyhet: Her slepes en teknisk milliardmaskin på over 1000 tonn