Ptil har sammen med Luftfartstilsynet gjennomført tilsyn med Valhall PH (prosess- og hotellplatform) ved verkstedet hos Heerema i Zwijndrecht, Nederland og ved Lowesoft i Storbritannia.
Målsettingen med tilsynet var å se om BP fikk plattformen utført i henhold til norske lover og forskrifter.
Avvik
Ptil fant et avvik og hadde flere merknader til utførelsen av plattformen. Avvik er relatert til heilkopterdekket som hadde rømningsveier som ikke var i henhold til norske forskrifter, samt at merkingen av helikopterdekket med H(Chevron - ikke oljeselskapet) var plassert feil.
Andre bemerkninger som Ptil hadde til Valhall PH var at en rekke rømningsveier og trappehus var for smale, samt at unødige ventilratt og annet utstyr kunne komme i veien under evakuering, eventuelt ved personskade og frakt av personell på båre.
– Vi har allerede merket om helikopterdekket og tatt fatt i å endre de andre bemerkningene Ptil hadde, sier kommunikasjonsdirektør Olav Fjellså til Teknisk Ukeblad.
Elektrisk
Valhall PH skal være i drift fra 2012. Da blir Valhall det første helelektriske oljefeltet på norsk sokkel og hele kraftproduksjonen med gassturbiner stenges ned. BP har konsesjon på å drive feltet fram til 2028,
mens målsettingen er å hente utl olje på Valhall helt fram til 2048.
– Det er fortsatt store verdier å hente i Valhall. Derfor arbeider vi med å øke vår eierandel i feltet, sier Fjellså.
Trøbbel
BP har møtt store utfordringer i forbindelse med byggingen av Valhall PH . Prosjektet er forsinket fordi engineeringen utført av amerikanske Mustang Egineering ikke klarte å holde opprinnelig timeplan.
Verftet i Storbritannia gikk konkurs og det var usikkert om boligmodulen kunne fullføres. På grunn av alle forsinkelene så vil feltet bli ferdigstilt offshore, hvilket fordyrer utbyggingen.