Eni Norge lover at Goliat-innretningen, som er under bygging ved Hyundai Heavy Industries verft i Sør-Korea, kommer til å bli ferdigstilt ved det koreanske verftet.
FPSO-en kommer ikke til å seile mot Norge før den er ferdig, forteller selskapet til Teknisk Ukeblad.
Denne uken ble det kjent at Eni nå holder på med en revidert plan for Goliat-prosjektet som er under ferdigstilling i Sør-Korea.
Eni Norge har ikke ønsket å kommentere dette i detalj, før selve revideringen er ferdig. Dette er ventet presentert innen et par ukers tid.
Les også: Goliat kan bli ett år forsinket
To alternativer
Men tidligere i vår, da morsselskapet i Italia presenterte kvartalsresultatene fra første kvartal 2014, ble daværende operasjonsdirektør i Eni, Claudio Descalzi, spurt om hvordan tidslinjen for pionerprosjektet i Barentshavet ligger an.
Her kom det, som Teknisk Ukeblad skrev om tidligere denne uken, frem at det var to alternativer.
– Kontraktsmessig har vi to muligheter. Vi har kontrahert for det første vinduet med utseiling i juni, og vi har et andre vindu ved slutten av året, i januar. Så hva er forskjellen? spurte han.
– Forskjellen er at dersom vi seiler ut i juni, så kommer vi frem i midten av oktober og må sluttføre ferdigstillelsen, fortalte han.
For å ferdigstille flyteren må Eni da bruke et flotell.
– Dersom vi seiler ut i januar, vil vi seile ut en ferdig FPSO. Og den vil komme frem i februar - mars, fortalte han analytikerne.
Descalzi rykket for øvrig denne uken opp i gradene – og er nå toppsjef i hele Eni-systemet.
Går ikke på akkord med regelverket
Kommunikasjonsrådgiver i Eni Norge, Andreas Wulff sier til Teknisk Ukeblad at de nå ser på forskjellige muligheter for veien videre for Goliat.
– Vi ser selvfølgelig på forskjellige scenarier, og legger opp noen ulike løp, sier Wulff.
Han sier at Eni er helt klare på at Goliat skal ferdigstilles ved verftet i Korea.
– Plattformen skal ferdigstilles i Korea, og den skal være i henhold til norske krav og norske regelverk. Dette går vi ikke på akkord med, sier Wulff.
– Det andre jeg kan si er at når vi nå er i en fase med revidering av prosjektplanen, så går vi av naturlige årsaker ikke ut med mer informasjon før den revisjonen er ferdig, sier han.
Les også: Denne monsterkatamaranen skal løfte Yme på åtte sekunder
Ptil: Mye som gjenstår
I en fersk tilsynsrapport fra Petroleumstilsynet (Ptil), etter et besøk på verftet i Ulsan, blir det ikke konstatert noen avvik – men ti forbedringspunkter. Ptil skriver for øvrig i rapporten at det er mye som gjenstår på Goliat. Ett av punktene går på vinteriseringen av innretningen.
– Vi ble informert om at det gjenstår omfattende arbeid med deler av prosjekteringen samt installasjon og ferdigstillelse av varmekabelanlegget. Dette er en kjent utfordring i mange utbyggingsprosjekter, men spesielt utfordrende for Goliat FPSO med et så drifts- og sikkerhetsmessig viktig varmekabelanlegg, skriver Ptil.
De skriver også følgende:
«(…) vårt generelle inntrykk fra befaringen om bord viser at store mengder arbeid gjenstår. I mengden av gjenstående arbeid er det aktiviteter knyttet til både prosjektering, endringshåndtering, bygging, ferdigstilling og uttesting. Dette vil, slik vi ser det, gi store utfordringer med å møte prosjektets presenterte planer for ferdigstillelse av innretningen på verftet og etterfølgende overlevering til driftsorganisasjonen. All erfaring viser at en konsekvens av stramme tidsplaner også kan gi spesielle utfordringer med å etterleve prosjektets etablerte arbeidsprosesser som skal bidra til å sikre tilstrekkelig HMS-kvalitet både på verftet og i driftsfasen.»
Les også: «Heller én mann i Verdal enn 100 i Korea»
OD: Ikke tidskritiske ressurser
Oljedirektoratet og direktør for Norskehavet og Barentshavet, Ingrid Sølvberg, sier i en kommentar at de er opptatt av robuste løsninger.
– Vi er i tett dialog med Eni, og følger utviklingen nøye. Vi er opptatt av at Goliat-utbyggingen blir solid og får god driftsregularitet, sier Sølvberg til Teknisk Ukeblad.
– Gitt situasjonen, er vi opptatt av at utbyggerne tar kloke beslutninger, som gir best mulig lønnsomhet i prosjektet, sier hun.
Direktøren peker for øvrig på at det ikke er tidskritiske ressurser det er snakk om på Goliat-feltet.
– Men Oljedirektoratet er selvsagt opptatt av at prosjektet fullføres tettest mulig opp til opprinnelig plan for utbygging og drift.
Les også:
Goliat får et av industriens sikreste lossesystem
Aibel-direktør lei av norsk Asia-sutring