Flere aktører i energibransjen er kritiske til at bare Statnett skal få eie utenlandskabler, og frykter at det skal sette en stopper for investeringer i pumpekraft .
Les også: Frykter for pumpekraftsatsing
Flere private
Det vil ikke skje, forsikrer konserndirektør i Statnett, Bente Hagem.
– I framtiden vil det bli mer innslag av private aktører for å utløse potensialet for pumpekraft og salg av effektprodukter. Dette er store investeringer og kabelinvesteringer må skreddersys til effektinvesteringene.
Energi 21: Pumpekraft: – Toget kan gå fra oss
Auksjonsmodeller
Statnett har sammen med bransjen utviklet auksjonsmodeller for kapasitet og salg av reserver.
– Her vil private aktører kunne kjøpe kapasitet og selge effektprodukter på kontinentet. Denne auksjonsmodellen er ennå ikke klar for implementering. Vi ser på flere muligheter, for å skreddersy gode løsninger for kundene og for de som ønsker å investere, forsikrer Hagemo og fortsetter:
– Utviklingen av gode kommersielle konsepter stopper ikke her. Verden står ikke stille.
Christian Rynning-Tønnesen: – Må skape lokal aksept for pumpekraft
– God fart
Det er EUs fornybarmål og en massiv satsing på vind, som har fått den norske energibransjen til å se lyst på fremtiden. Norge kan med sine vannmagasiner bli et batteri for Europa. Når det blåser mye på kontinentet vil de ikke ha behov for all kraften. Da kan vi med billig vindkraft pumpe vann fra lavere magasiner opp til høyere magasiner. Der kan vi lagre kraften til en vindstille dag på kontinentet
– Vannkraftens fleksibilitet er unik og behovet for støtte til den store vindkraftsatsingen på kontinentet vil være betydelig, sier Hagem, som forsikrer om at Statnett har god fart på kabelporteføljen sin.
Tom Nysted: – Vi beveger oss i sneglefart
– Må finne kunder
I dag er det som hovedregel nettselskapene som eier kablene og slik bør det fortsatt være, mener Statnett.
– Når det gjelder ordinær utveksling av kraft, som tross alt er de store volumene har det vanlig konseptet vist seg å være mest effektivt. Det er nedfelt i både Norges og EUs lovverk, sier Hagem, som mener at den store utfordringen fremover blir å finne kunder.
– Det viktigste nå er vel og ikke bare tenke push men pull, altså finne kunder som har behov for alle de norske gode produktene. Først da kan vi finne gode kommersielle løsninger for private aktører.