Redningsmannskap pumpet i helgen ut mye vann fra bildekket på Höegh Osaka-skipet som fikk slagside utenfor Southampton lørdag 3. januar. Nå jobber det danske bergingsselskapet Svitzer med å pumpe vann inn i tomme drivstofftanker.
Det er dermed ventet at skipets slagside gradvis vil bli mindre. På det verste var slagsiden på over 50 grader, men er minsket i takt med at vann er pumpet ut.
Dykkere har konstatert at skipet ikke har noen alvorlige skader.
Les også: Overingeniør: Dette kan være årsaken til slagsiden
Til kai
Svitzer vil fortsette å ballastere og rette opp skipet så det trygt kan taues til kai i Southampton i løpet av uka, melder det britiske kystverket, Maritime Coastguard Agency (MCA), som håndterer all informasjon til pressen.
MCA har tidligere opplyst at skipet må tømmes for 3000 tonn vann.
Når skipet kommer til havn vil det tømmes for lasten, som består av 1200 biler av merkene Jaguar og Land Rover, 65 Mini og 105 anleggsmaskiner fra JCB.
Ifølge informasjon Höegh Autoliners hadde mottatt fra bergingsmannskap som inspiserte deler av fartøyet innvendig noen dager etter at skipet ble satt på grunn, var lasten fortsatt surret og på plass.
Les også: Ulstein verft feirer 100 skip med X-Bow
Stabiltetsdiskusjon
I kommentarfelt på TU.no og i sosiale medier og andre medier går debatten om bilskipene rett og slett har for liten dypgang i forhold til fribord og høyden på skipet.
Uansett er det enighet om at skipet har hatt et stabilitetsproblem. Å finne årsaken er opp til den britiske havarikommisjonen. Men de kan få innspill fra TUs lesere.
Det er flere som antyder at det var overilt av kapteinen å sette skipet på grunn, og at det burde vært mulig å ballastere skipet ved hjelp av ballastvannspumpene.
På den annen side er det nettopp mulig problemer med ballastvannssystemet som utpeker seg som en mulig årsak til den begynnende slagsiden kort tid etter avgang fra Southampton.
Les også: Nå raser også skipsbyggingen
Fri væske og hardt ror
En tidligere styrmann påpeker at man under fylling av ballasttanker kommer til et fyllingsnivå hvor virkningen av fri væskeoverflate (free inertia moment) når sitt maksimum.
Hvis fylling pågikk mens skipet var underveis, og man nådde dette nivået samtidig som det ble gitt hardt ror, ville dette kunne være tilstrekkelig til å gi skipet en kraftig slagside, eventuelt kantre.
Et japansk bilskip opplevde en tilsvarende situasjon for snart ni år siden. I juli 2006 fikk bilskipet Cougar Ace slagside 190 kilometer utenfor Alaska i nordlig del av Stillehavet.
Det ble antatt at skipet mistet stabilitet ved bytte av ballastvann og at det samtidig ble truffet av en stor bølge. Skipet ble tauet til dypere vann og rettet opp. Lasten med over 5000 biler ble ødelagt.
Les også:
Nå er dette kjempeskipet på vei for å hente Goliat
Dette er verdens største containerskip
Kystverket har lett og lett etter argumenter mot skipstunnel – finner ingen