MOTOR

Punger ut for å holde Sea King i lufta

Redningshelikopterets alder tynger i statsbudsjettet.

Det kreves stadig mer ressurser for å holde 330-skvadronens Sea King-helikoptre i stand. Dette bildet er fra Øvelse Gemini i 2011.
Det kreves stadig mer ressurser for å holde 330-skvadronens Sea King-helikoptre i stand. Dette bildet er fra Øvelse Gemini i 2011. Bilde: Torbjørn Kjosvold
8. okt. 2012 - 12:27

Allerede i 1995 startet den politiske prosessen med å vurdere nye redningshelikoptre til erstatning for Westland Sea King som ble faset inn høsten 1972.

Men avløsningen er ikke på plass før tidligst fra 2016.

Å holde rundt 40 år gamle skrog operative koster mye penger - noe som illustreres godt i forslaget til statsbudsjettet for 2013.

300 millioner

Her foreslår regjeringen å øke bevilgningen til vedlikehold av dagens redningshelikoptre med 300 millioner kroner.

– Det er behov for styrket vedlikehold av dagens redningshelikoptre for å kunne opprettholde en forsvarlig beredskap fram til nye redningshelikoptre er på plass, heter det i budsjettforslaget.

Som Teknisk Ukeblad har skrevet mye om tidligere, ligger det an til at den siste Sea King-en vil være nærmere 50 år når den fases ut ved utgangen av 2020.

Hangartid

– Jeg synes tidsbruken er unødvendig lang. Jeg frykter ikke de neste ett til to årene. Men det er med en viss bekymring jeg ser mot de siste driftsårene. Sea King som system vil ikke bryte sammen, men det kan bli mye tid i hangar som publikum i verste fall må lide for, sa oberstløytnant Svein Tore Pettersen, som er sjef for 330-skvadronen, til TU tidligere i år.

Les også: Planlegger ni år til med Sea King

Leverandørene gleder seg til helikopterkamp

Disse kjemper om å erstatte Sea King  

Slik ser regjeringen for seg utviklingen av vedlikeholdsbudsjettet:

– Utgiftene ventes å være på om lag samme nivå i 2014, for så å bli redusert med om lag 160 millioner kroner fra og med 2015.

330-skvadronen opererer i dag tolv Westland Sea King-helikoptre. Dette er fra Rygge flystasjon.
– Utgiftene ventes å være på om lag samme nivå i 2014, for så å bli redusert med om lag 160 millioner kroner fra og med 2015.330-skvadronen opererer i dag tolv Westland Sea King-helikoptre. Dette er fra Rygge flystasjon. Taral Jansen

Hangar på Svalbard

Regjeringen setter også av penger til å bygge ny helikopterhangar på Svalbard for å betjene beredskapen som fra 2014 skal bestå av to store helikoptre.

Organisasjonen som står for redningshelikopteranskaffelsen, Nawsarh, blir bevilget 56,8 millioner kroner neste år.

Stortinget har vedtatt å handle 16 nye redningshelikoptre innenfor en ramme på 16,8 milliarder kroner - en sum som inkluderer infrastruktur.

Ymseposten

Hvor mye regjeringen venter å måtte betale for helikoptre i budsjettåret 2013, vil de ikke ut med.

Det er kanskje ikke så rart, ettersom det fortsatt er over to måneder igjen til helikopterkonkurrentene må levere inn sine anbud.

I budsjettforslaget understrekes det at det er tatt høyde for utgifter til delbetaling ved kontraktsinngåelse. Men av til forhandlingene er bevilgningen foreslått på kapittelet tilfeldige utgifter, jevnfør kapittelet for ymse utgifter og inntekter.

Anbud før jul

Det er fire kandidater som tidligere i år ble prekvalifisert til å konkurrere om å levere Sea Kings erstatter til Norge.

Disse fire er: Agusta Westland (AW101) Eurocopter (EC225/725), NH Industries (NH90) og Sikorsky (S-92).

Tidsfristen for å levere inn anbud er satt til 18. desember i år. Planen er å inngå kontrakt innen sommeren 2013.

Les også:

NH90-forsinkelsen tyner levetida på Lynx-helikoptrene

NH90-konkurrent med rekordrask helikopterleveranse  

Mens Norge venter på uferdig NH90, får Nederland operativt helikopter

Sikorsky håper på norsk kontrakt  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.