I går ble Nordens mest lovende günderbedrifter hyllet på Edderkoppen i Oslo, under Nordic Start-up Awards.
Islandske Plain Vanilla, som utvikler kjempesuksessen Quizup, vant den gjeveste kategorien, "Start-up of the Year".
Les også: Kårer Nordens beste gründere
20 millioner
Quiz-appen ble lansert på iOS i november i fjor, og på Android i mars. Appen har hatt en eventyrlig vekst i brukerbasen det siste halve året.
Appen ble lastet ned en million ganger den første uka, og har selskapet uttalte mandag til nettstedet cnbc.com at de kommer til å passere 20 millioner brukere i løpet av denne uka.
Quizup lar deg duellere i sanntid mot andre brukere i 400 kategorier med triviaspørsmål.
Quizen lar deg teste kunnskapen med varierende vanskelighetsgrad innen alt fra TV-serier til matematikk og programvareutvikling.
Selskapet ble grunnlagt av Thor Fredriksson, en tidligere islandsk programleder. Han hadde sett at det fantes en Trivial Pursuit-app på markedet, men at det manglet en app med større bredde i kategorier, samt et sosialt aspekt.
Les også: Med iZettle blir mobilen en kortterminal
Unik forretningsmodell
Plain Vanilla Games har en spesiell forretningsmodell. Bruken er helt gratis, og selskapet får inn penger gjennom forretningssamarbeid.
Store aktører som Coca-Cola og FIFA betaler gode penger for å få inkludert kategorier om deres merkevarer i quiz-appen.
Også HBO-serien "Game of Thrones" og Google Maps har sponset quiz-innhold.
Det lille Reykjavik-selskapet ble styrket med 22 millioner dollar fra investorer i desember.
Les også:
5 apper du kan glemme på iPhone