En konvensjonell Porsche 911 GT3 R tok sin andre strake seier, men Porsche jubler like mye over at deres nye racing-hybrid allerede er konkurransedyktig.
GT3 R Hybrid tok en tredjeplass i firetimersløpet i Nürburg lørdag, i runde to av årets Nürburgring langdistansemesterskap.
Svinghjul
Hybriden ble første gang vist fram på bilutstillingen i Genève i mars.
Bilen har ikke batterier som hybridene som ruller på veiene i dag, men lagrer energien mekanisk i en hurtigroterende (40 000 rpm) svinghjulsgenerator plassert ved siden av sjåførsetet. Denne energien er nok til å forsyne de to elektromotorene på framhjulene, hver på 60 kW, med strøm i 6-8 sekunder.
Bakhjulene drives av en sekssylindret boksermotor på fire liter som yter 480 hk.
Ved siden av ekstra effekt, er målet å redusere drivstofforbruket uten at det går på bekostning av farten.
De tyske sjåførene Jörg Bergmeister og Wolf Henzler, som kjører for bilprodusentens eget racinglag, trengte ett pitstop mindre enn de fleste konkurrentene.
Akselerasjon ut av svingene
– Det er ingen tvil om at hybridsystemet hjalp oss med å spare drivstoff. I tillegg er det en deilig følelse å ha de ekstra 120 kilowattene fra elmotorene når vi akselererer ut av svingene, forteller Bergmeister i en pressemelding (krever abonnement).
Men det var altså trioen Timo Bernhard (Tyskland), Romain Dumas (Frankrike) og Marcel Tiemann (Monaco) som tok Manthey Racings andre strake seier på Nordschleife i sin gulgrønne 911 GT3 R.
Hybrid-raceren debuterte med en sjetteplass i første runde av langdistansemesterskapet i mars. Ifølge Porsche har de brukt de første løpene til å prøve ut forskjellige ting, og hybriddrivverket skal utvikles videre fram til bilen stiller til start 24-timersløpet på Nürburgring helga 15-16. mai, varsler Porsche.
Neste konkurranse i mesterskapet er runde tre 24. april, også det et firetimersløp.
Les også sakene: Porsche presser grenser