– Vi har laget veldig avansert teknologi som kan redde liv. Det er et stort sprang fra dagens flyvarslingssystem til vårt varslingssystem, forteller sivilingeniør Sigurd Pleym i Ocas. Han setter stor pris på å bli nominert til Årets Ingeniørbragd 2006.
– Unikt prosjekt
Kollisjon med kraftledninger representerer over 10 prosent av alle luftfartsulykker i Norge. Det kan nå bli en saga blott. Norge får i høst sine første kraftspenn utstyrt med radarvarsling.
Den første norske installasjonen ble levert 11. august til BKKs kraftspenn over til Osterøya.
Det var en milepæl for Ocas, som ble etablert for seks og et halvt år siden av pilotene Morten Mørk og Rolf Bakken. Begge hadde opplevd hvor vanskelig det var å se kraftspenn under operativ flyging og ønsket å utvikle verdens første velfungerende og kostnadseffektive varslingssystem for luftfartshindre.
Mørk og Bakken kontaktet Sintef IKT og fikk med seg blant andre brødrene Sigurd og Jan Roar Pleym på laget. Brødreparet har de siste 15 årene jobbet med ulike radarprosjekter og er nå fast ansatt i Ocas.
– Det er kombinasjonen radar og varsling som gjør dette prosjektet unikt. Vi er det eneste miljøet som bygger antennen og gjør alt selv. Teknologisk er vi nå der vi skal være, sier Jan Roar Pleym.
Broren supplerer: – Innenfor radiokommunikasjon er radar det vanskeligste. Det finnes ingen eksisterende standarder, og det gir oss rom til å være kreative. Vi har fått lov til å gjøre ganske så mye, sier Sigurd Pleym. – Vi har klart å bli kvitt radarsnurrebassen og gjort avansert radarteknologi billig.
På spørsmål om hvor mange timer brødrene har lagt ned, kommer det kontant fra Jan Roar Pleym: – Spør kona, det har gått vanvittig mye tid!
Godkjent i USA
Radarsystemet installeres i en mast på eller i nærheten av hinderet. Med en gang radarsystemet oppdager at et fly nærmer seg på kollisjonskurs med hinderet, aktiveres varslingsrutinene. En hovedutfordring har vært å utvikle en tilstrekkelig effektgjerrig radar som kan operere på strømforsyning fra egne solceller uavhengig av ekstern strømforsyning.
– Radaren skulle helst levd på luft og kjærlighet, ler Jan Roar Pleym.
Ocas’ system varsler alle fly uavhengig av flytype eller nasjonalitet. Det krever ingen ekstra installasjon i flyene. Systemet, som har samme navn som bedriften (OCAS = Obstacle Collision Avoidance System), er nå godkjent av luftfartsmyndighetene i Norge, USA og Canada.
Verdensmarkedet
I løpet av høsten skal 11 anlegg installeres. Neste år blir aktiviteten atskillig høyere; hittil har Ocas inngått kontrakter om 56 anlegg, derav seks i USA. Hver installasjon vil koste mellom 600.000 kroner og 1 million kroner, avhengig av hvilken strømforsyning som er påkrevd på det aktuelle stedet.
– Etter mange års utvikling og flere titalls millioner utviklingskroner, er det hyggelig å kunne sette i gang med kommersielt salg i disse landene, sier gründer og adm. direktør Morten Mørk.
Selv skeptiske amerikanerer lot seg begeistre av Ocas.
– Dette produktet har et potensial for verdensmarkedet. Vi har klart å overbevise amerikanske luftfartsmyndigheter på under ett år. Vanligvis tar det flere år, sier Sigurd Pleym.
Andre muligheter
Radarbrødrenes arbeid går nå inn i en ny fase. Fremdeles er det tester som skal kjøres, ting som kan gjøres bedre. Kanskje dukker det en konkurrent opp på markedet som stiller dem overfor nye utfordringer.
– Vi har nådd våre teknologiske mål og er veldig fornøyd med ytelsen. Teori og praksis stemmer, sier Sigurd Pleym.
Ocas ser framover og vurderer nye anvendelser og forretningsområder. Men gründerne ønsker ikke å gå i detaljer ennå.
– Genialt
– Ocas har utviklet en genial måte å merke luftsfartshindre på, sier Bjarne Pedersen, seksjonsleder for enheten energi og industri i BKK nett. I høst vil BKK få den første Ocas-installasjonen, i tillegg skal selskapet være installatør for Ocas.
– Ocas har kommet frem til en enkel og grei løsning, som løser mange problemer. Varlingssystemet er både enkelt for flygeren og forholdsvis enkelt å montere. Det krever lite vedlikehold, siden systemet er fjernovervåket, sier Pedersen.