Henning Solberg og Mads Østberg var i en klasse for seg på den første fartsetappen i miljøbilløpet Zero Rally mandag kveld.
BILDESERIE:
Med hver sin Tesla Roadster, som klarer 0-100 km/t på under fire sekunder, burde det vel kanskje også være rått parti når mange av konkurrentene var Think City-utstyrte politikere.
Østberg rev
Både Solberg (37) og Østberg (22) konkurrerer til vanlig i Rally-VM (WRC). Der kjører de henholdsvis Ford Focus og Subaru Impreza.
I ren løpstid måtte Solberg gi tapt for Østberg med 1,8 sekunder. Kanskje var det rutinen som bidro til at Solberg sørget for å holde seg klar av kjeglene i slalåmløypa. Rett før mål ble det nemlig et riv og to tilleggssekunder på Østberg, som dermed ga seieren til Solberg.
En som imponerte/overrasket mest, var kanskje Ole Henrik Hannisdahl som til daglig er prosjektleder for Grønn Bil. I sin nye Toyota Prius plug-in tok han en sterk tredjeplass, godt foran blant annet tre Teslaer.
Se hele resultatlista på Zero Rallys hjemmesider
Solberg kom rett fra Rally Tyskland for å delta i nullutslippsløpet. Han deltok også i fjor, da konkurransen het EVS Viking Rally, i en Ford Focus som gikk på hydrogen.
Når konkurransen fortsetter med en etappe til Risør i dag, har han fått med sin gamle kartleser Cato Menkerud i kartleserstolen.
Til ONS
Zero Rally er 700 kilometer langt og går fra Oslo til Stavanger.
Det deltar biler i tre klasser: elbiler, ladbare hybrider (plug-in) og hydrogenbiler, inkludert en brenselcellebil – Mercedes-Benz B-klasse F-Cell.
Underveis i rallyet er det ulike tester, spesialetapper, som skal bilene skal gjennom. Det startet altså med autoslalåm på Rådhuskaia. Senere blir det blant annet konkurranser i akselerasjon, økokjøring og bakkeklatring.
Målgangen blir torsdag ettermiddag og er en del av ONS-messens program.