Ved å kjøre med piggfrie vinterdekk i stedet for sommerdekk i regnet om sommeren øker risikoen for ulykker.
Det viser en ny forskningsrapport gjennomført av svenske Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).
Store forskjeller
I Sverige er biler med piggfrie vinterdekk overrepresentert i dødsulykkestatistikken.
VTI har derfor testet forskjellen på sommerdekk og piggfrie vinterdekk på våt asfalt om sommeren, og konkludert med at vinterdekkene har hele 20 prosent lengre bremselengde enn sommerdekkene.
– Vi var klare over at sommerdekkene ville gi kortere bremselengde enn vinterdekkene på vått sommerføre, men vi trodde ikke forskjellen var så stor som det viser seg at den er, sier forsker Mattias Hjort til Aftonbladet.
Les også: Nytt EU-direktiv kan koste norske bileiere dyrt
Langt større risiko
Forskerne har gjennomført undersøkelser med fem ulike sommerdekk, og fem nordiske vinterdekk.
Resultatene viser at det ikke kun er på våt asfalt dekkene har ulik bremselengde. Også på tørr asfalt har vinterdekkene 15 prosent lengre bremselengde enn sommerdekkene.
Den økte bremselengden gir betydelig større sjanse for ulykker, står det i rapporten.
Når gode sommerdekk på tørt underlag bremser ned fra 80 kilometer i timen til 25 kilometer i timen, har de samme dekkene på vått underlag bremset ned til 34 kilometer i timen. Det gir en skaderisiko på 15 prosent. For vinterdekk på vått underlag er den tilsvarende hastigheten etter bremsing 46 kilometer i timen, med en skaderisiko på cirka 28 prosent. Det gir en fordoblet ulykkesrisikoen, står det i rapporten.
Les også: Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge
Lignende erfaringer hos NAF
Den svenske testen stemmer godt overens med en test norske NAF gjennomførte for noen år siden.
– Tester vi har gjort viser at du hvis du kjører i 80 kilometer i timen, og det er seks varmegrader og våt vei, får du 12,5 meter lenger bremselengde med vinterdekk enn sommerdekk. Det kan skape mange farlige situasjoner, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.
Den samme testen gjennomført i 50 kilometer i timen i 20 varmegrader ga 14,5 meter lengre bremselengde med vinterdekk.
Engebretsen forklarer at det er gummiblandingen i dekkene som påvirker veigrepet på våt asfalt.
– Vinterdekkenes gummiblanding er laget for snø, is og kulde. Dessverre tenker ikke de fleste bilister over utfordringene dette gir når det er varmt når de skifter dekk, sier han.
Les også:
Rotfrukt skal forhindre is på svenske vinterveier